M.A.R.S ser lyst på fremtiden – men der er udfordringer

Med etableringen af recycling-værftet M.A.R.S. i Frederikshavn trådte Danmark for alvor ind på scenen som et land, der kan håndtere recycling af de allerstørste skibe og platforme på en miljø- og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Nu er spørgsmålet så, om rederne er klar til at betale prisen.

M.A.R.S - Modern American Recycling Services - i Frederikshavn råder over et 280.000 kvm. stort areal, der er sikret mod nedsivning.. Foto: M.A.R.S

Det amerikansk-ejede værft lagde ud med recyclingen - genindvindingen - af de nedtagne platforme Tyra Vest og Tyra Øst fra Nordsøen. Siden er det gået slag i slag og fornylig fik direktør Kim Thygesen den hidtil største ordre: Adskillelsen og genindvindingen af det enorme flydende produktions- og lagerfartøj, Fluminense FPSO, på 390 meter, der er ejet af Shell.

At Danmark ikke er gearet til at bygge de helt store skibe blev slået fast for mange år siden, da A.P. Møller - Maersk lukkede Lindø-værftet i 2012. 

Men nu råder Danmark igen over et værft, der kan håndtere skibe på op til 400 meters længde. De bygger ikke, men piller dem fra hinanden til genbrug.

Men hvorfor valgte den amerikanske virksomhed netop Danmark, da de ønskede at etablere et værft i Europa?

“Det var en kombination af, at man kunne være med til at designe værftet fra bunden, så det var bygget til recycling. Og fordi vi ligger i Danmark er vi omfattet af en lovgivning, der gør, at vi i resten af verden er blåstemplet, fordi vi gør det ordentligt i Danmark generelt. Vi har ry for at gøre det ordentligt og vi vil gerne gøre det ordentligt,” siger Kim Thygesen, CEO for M.A.R.S i Frederikshavn.

“Når vi har gæster fra udlandet, er de meget benovede over den måde, affald bliver håndteret på i Danmark. De kan slet ikke forestille sig, at der bliver gjort så meget ud af det som vi gør,” siger Kim Thygesen og tilføjer:

“Det er ikke bare den måde, vi gør det på - det er helt ned til den enkelte forbruger, der nu sorterer i op til ti fragmenter, de er imponeret over”.

Og det amerikansk ejede værft er godt tilfreds med udviklingen siden starten.

“Det er gået super godt, siden vi startede i 2019. Vi har lige vundet tre af de største projekter, vi nogensinde har vundet. To ud af Brasilien og et fra Vestafrika. Så vi henter i hele verden og grunden til, at vi kan det, er netop fordi vi har en stærk sikkerhedskultur, fordi vi passer på miljøet og på grund af hele vores affaldsmanagement-system. Det er de tre faktorer, vi sælger på,” siger Kim Thygesen.

Og det er de helt store selskaber, der kommer til Frederikshavn for recycling, som f.eks. Shell.

“For dem er det langt vigtigere, at recyclingen bliver gjort ordentligt, end om de får den sidste krone for det udtjente fartøj.  Vi kommer aldrig til at konkurrere med Indien og Bangladesh, men det er heller ikke vore mål. Vores mål er at være et klasse-A værft inden for decommissioning og recycling, siger Thygesen.

Og fremtiden tegner lys for M.A.R.S, men ikke uden udfordringer, mener han.

“Den største udfordring er, om verden er klar til hele dette genbrugs-scenarie. Det kommer til at have en omkostning f.eks. at køre med et smelteværk, der alene tager sig af green-steel. Det kommer - men om hele fødekæden er klar til det nu, er jeg ikke sikker på”.

Og den største forhindring for en gennemgribende, bæredygtig recycling er de redere, der heller vil sælge deres udtjente skibe til den højeste pris i Indien, påpeger direktøren.

“Hvis vi kun kan betale et fragment af den pris pr. ton, som rederne kan få i Sydøstasien, så gør det ondt i deres pengepunkt at vælge sådan et værft som vores.”

I de kommende år vil nogle af de største spillere begynde at udfase deres allerstørste skibe - ikke mindst fordi, de ikke lever op til klima- og miljøkrav. Men spørgsmålet er, om de først og fremmest vil kigge ned i pengepungen - og sælge så dyrt som muligt til værfter i Indien eller Bangladesh - eller vil betale prisen for en bæredygtig og sikker genanvendelse af deres skibe.

“Vi arbejder stærkt på at blive storspiller i det marked. Og jeg håber på, at rederne er samvittighedsfulde og kigger vores vej,” siger Kim Thygesen.

M.A.R.S i Frederikshavn beskæftiger ifølge direktøren omkring 200 medarbejdere på værftet og blandt underleverandører.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

18.05.2024Maritimedanmark.dk

Vil erstatte ø-færge med bro

18.05.2024Maritimedanmark.dk

CMA CGM overskud på 785 mio. dollar

07.05.2024Maritimedanmark.dk

Hempel vil frasælge to virksomheder til tysk investeringsselskab

04.05.2024Maritimedanmark.dk

Robotter skal sætte gang i dansk skibsproduktion

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Kinesisk værft scorer gigantstor ordre

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Nyt knudepunkt for maritime iværksættere på vej

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Søren Gade indvier nyt termisk energilager i Esbjerg

22.04.2024Maritimedanmark.dk

Nedskæringer på universiteter kan ramme den maritime industri

Jobmarked

Se alle

Fjord Line Danmark

Kok

Da sommersæsonen nærmer sig skal Fjord Line bruge ekstra besætning til vores hold af Superhelte. Derfor søger vi dygtige kokke, som ønsker at prøve kræfter med livet til søs, samt opleve en helt ny type af frihed.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Søfartens Ledere

Dygtig og erfaren faglig sekretær/faglig konsulent til Søfartens Ledere

Er du en stærk forhandler med en passion for ansættelsesretlige problemstillinger samt rådgivning til medlemmer? Hvis ja, så søg stillingen her og vær med til at gøre en forskel for lederne i det maritime Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.06.2024

DanPilot

Bådførere søges til Skagen

DanPilot søger bådførere til lodsstationen i Skagen

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

21.05.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektør til Søfartsstyrelsen

Vil du være en del af Søfartsstyrelsens arbejde med at påvirke fremtidens rammer for skibsfartens grønne omstilling og teknologiske udvikling?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

28.05.2024

Færgesekretariatet

Sekretariatschef

Færgesekretariatet søger en ny sekretariatschef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

02.06.2024

Søfartsstyrelsen

Søfartsstyrelsen søger en projektleder

Søfartsstyrelsen søger en projektleder til Regulatory Future Lab (Future Lab)

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

29.05.2024

MARPRO Search & Selection

Shipping Trainee

Are you dreaming of unfolding your talent and to work with shipping in an international agency company where no two days are alike? Then we can offer you an exciting and developing apprenticeship at Leth Danish Straits a subsidiary to Leth and Inchcape Shipping Services.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

23.05.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark