Singapore - verdens største bunker-hub

Engang for ikke så længe siden var bunkerindustrien ikke nogen vildt kompliceret forretning. I Singapore som andre steder handlede allermest om pris og levering Men det er nye tider. Det skyldes bl.a. om nye svovlregler, sanktionsregler og grøn omstilling af en sort branche. Bunkerselskaber som danske Monjasa har fået en ny rolle.

Foto: 123rf.com

Udsigten fra Singapore Airlines flight SQ 351 fra København under indflyvningen til Changi lufthavnen i Singapore er ganske særlig: Skibene ligger tæt som ingen andre steder i verden i farvandet syd for den lille østat.  

Der er altid omkring 1.000 skibe omkring Singapore. 

Rigtig mange af dem benytter lejligheden til at bunkre. Og der går ikke mange minutter på en sejltur ud mellem de mange skibe, før den første spottes i gang med at bunkre. 

Det sker i så stor stil, at Singapore er verdens største bunker-hub med godt 47 mio. leverede tons i fjor. 

Så hvis skal tages alvorlig som bunkerselskab, er man selvfølgelig til stede i Singapore. Så det er naturligvis verdens største leverandør af bunker, danske Bunker Holding med hovedsæde i Middelfart, men også opkomlingen Monjasa, der holder til lige over Lillebæltsbroen i Fredericia har kontor i Singapore. 

“Vi er 20 medarbejdere på kontoret her i Singapore i dag, men flytter snart til nye lokaler med plads til 40,” fortæller Morten Østergaard Jacobsen, der er Generel Manager for selskabets aktiviteter i Asien. 

Og de nye større lokaler skulle der nok være råd til. Monjasa har næsten fordoblet den leverede mængde skibsbrændstof fra 3,5 mio. tons i 2017 til 6,4 mio. tons i 2022, der blev det bedste år nogensinde for selskabet med en omsætning på 5,5 mia. dollar i fjor og en bundlinje på 171 mio. dollar, knap 1,2 mia. kr. 

Og ifølge branchemediet Ship&Bunker ligger Monjasa nu på en 7. plads blandt verdens ti største bunkerselskaber. 

Foto: Danske Rederier

Morten Østergaard Jacobsen har som chef for Asien ansvaret for leveringen af 1 mio. tons af den samlede mængde i 2022. Han er trods sin forholdsvis unge alder en erfaren herre i en branche, der i høj grad er blevet professionaliseret og har udviklet sig, siden han startede som trainee i Monjasa i 2008 og blev sendt til Singapore-kontoret efter at have fået sin eksamen i 2010. 

“Da jeg kom ind i branchen fik alle kunder kredit uden videre. Sådan er det ikke mere,” konstaterer han. 

I dag analyserer kreditmedarbejdere alle kunder ud fra tilgængelige finansielle oplysninger, skibsdata og handelsmønstre.  

Og Monjasa har bygget sit eget overvågningssystem, der tjekker alle skibe for mulige sanktionsbrud, inden en leverance gennemføres. 

“Nej, vi har ikke haft sager om sanktionsbrud,” svarer Morten Østergaard Jacobsen. 

Det har til gengæld Bunker Holding og datterselskabet Dan-Bunkering, der i december 2021 blev dømt for at have gennemført 33 handler med jetbrændstof til en værdi af 639 millioner kroner med to russiske selskaber, der var agenter for den russiske flåde.  

Jetbrændstoffet endte i Syrien i strid med EU´s forordning om salg til det krigsførende land, og det kostede selskaberne bøder på i alt 34 mio. kr., konfiskation af en beregnet fortjeneste på 15,6 mio. kr. og en betinget fængselsstraf i Bunker Holdings adm. dir. Keld R. Demant. 

I en tid, hvor Rusland fører angrebskrig mod Ukraine og derfor er ramt af talrige sanktioner - også mod russisk flagede skibe eller andre, der sejler med russisk olie - er det ikke helt enkelt at sikre sig mod at sanktionsbrud. 

Maersk Tankers oplevede således i februar, at tankskibet Maersk Magellan blev nægtet adgang til en spansk havn med henvisning til, at skibets last af dieselolie tidligere havde været om bord på et cameroon-flaget tankskib, der indtil  juli i fjor sejlede under russisk flag.  

Det var ifølge de spanske myndigheder et brud på EU´s sanktioner. 

Nye svovlregler og grøn omstilling 

Indførelsen af IMO´s nye regler fra 2020, der begrænser den tilladte svovludledning fra bunkerolie til 0,5 pct., komplicerede også forretningen for bunkerselskaberne. 

Med indførelsen blev paletten udvidet med et nyt produkt - Very Low Sulphur Fuel Oil - som gav mindst tre udfordringer for branchen:  

Tilgængeligheden af tilstrækkelige mængder. Kvaliteten af det raffinerede produkt. Og den finansiel robusthed til at kunne håndtere den langt dyrere lavsvovlsolie. 

Foto: Lars Emtekær, Maritime Danmark

Skibsfartens bestræbelser på at reducere CO2 udledningen smitter også af på bunkerselskaberne, der skal levere de nye nul-udledende produkter. Det store spørgsmål er nu, hvilket produkt, der kommer til at vinde. 

Monjasa satser i første omgang på grøn ammoniak og har indgået et partnerskab med Esbjerg-virksomheden Høst PtX, der vil fremstille det nul-udledende produkt. 

“Vi er interesseret i at udvikle os i to forskellige segmenter. Det ene er logistik, som vi er gode til. Det ved Høst Ptx ikke noget om, men de ved i modsætning til os noget om produktion. Derfor synes vi, det var en god idé med et partnerskab,” fortæller Thorstein Andreasen, der er kommunikationsdirektør i Monjasa. 

“Vi går ind i partnerskabet med en forhåbning om at udvikle en pram, der kan transportere den grønne ammoniak fra Esbjerg til Hamborg eller Rotterdam. Derudover indeholder partnerskabet en reservation af en bestemt mængde ammoniak til Monjasa - den præcise mængde må vi ikke udtale os om, men den samlede produktion er planlagt til 600.000 tons,” 

Monjasa er gået ind i partnerskabet uden på forhånd at have kunder til den grønne ammoniak.  

“Der er en hønen og ægget udfordring her. Vi bliver spurgt af rederier - hvad synes I? Hvad skal vi gøre? Der er en stor grad af usikkerhed blandt skibsejerne. De venter på os, og nu lover vi, at have grøn ammoniak klar mellem 2028 og 2030. Ellers ville vi jo bare sidde og vente på dem, og så ville der gå fem år mere,” siger Thorstein Andreasen. 

Udviklingen af nye dual-fuel skibe, der kan sejle på alternative - og grønnere - brændstoffer har nu været på vej i flere år. Nogle er allerede i drift, men sejler fortsat på fossile brændstoffer - måske blandet op med lidt biobrændsel. Nogle benytter LPG, der udleder ca. 20 pct. mindre CO2 end olien, der fortsat er altdominerende, viser de tørre tal fra Singapore. 

“Ud af de ca. 47 mio. tons bunker, der blev leveret fra Singapore i 2022 udgjorde VLSFO omkring 70 pct., bunkerolie med højt svovlindhold tegnede sig for godt 20 pct., mens resten primært var marinediesel. Biobrændstoffer udgjorde en forsvindelse lille andel sammen med LNG, som der blev solgt 16.000 tons af - eller tæt på ingenting,” siger Morten Østergaard Jacobsen. 

Og afbrændingen af fossile brændstoffer vil efter alt at dømme hænge i luften over Singapore og dominere skibsfarten i de næste tyve år. 

De alternative CO2-neutrale brændstoffer skal produceres i enorme mængder for at kunne afløse olien som brændstof i verdens skibsflåde. Og der bliver hård konkurrence om det. Også flyene, der letter fra Changi-lufthavnen vil efterspørge det klimavenlige brændstof. 

Fakta:

Monjasa blev stiftet af Anders Østergaard og Jan Jacobsen i 2002. I dag er Anders Østergaard, der har bopæl i Dubai, eneejer og CEO  i selskabet, der beskæftiger omring 650 medarbejdere fordelt i 14 kontorer globalt. 

Monjasa både handler med og leverer bunker fra omkring 30 egne pramme og tankskibe fordelt med 14 i Syd- og Nordamerika, ni i Vestafrika, fem i Mellemøsten og to i den nordvestlige del af Europa. 

Monjasa leverede i 2022 6,4 mio. tons skibsbrændstof. En stigning på 12 pct. i forhold til året før. 

Omsætningen voksede i samme periode fra 3,2 mia. dollar til 5,5 mia. dollar drevet op af den større omsatte mængde og en højere oliepris. 

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Dansk shipping i Singapore

Singapore er det vigtigste shippingcenter i verden. Vil man gøre sig gældende i shipping, er det vigtigt at være til stede i Singapore. Derfor er rigtig mange maritime danske virksomheder repræsenteret i Singapore, via egne kontorer eller dattervirksomheder. Maritime Danmark har besøgt Singapore, og sætter i dette TEMA spot på et par af de danske virksomheder, og giver samtidig et overblik over den samlede danske tilstedeværelse.

Relateret indhold

18.05.2024Maritimedanmark.dk

Vil erstatte ø-færge med bro

18.05.2024Maritimedanmark.dk

CMA CGM overskud på 785 mio. dollar

13.05.2024CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

13.05.2024Maritimedanmark.dk

Seasat fusionerer med Kjaer Data

05.05.2024Maritimedanmark.dk

Shippinglab med nyt ambitiøst projekt

03.05.2024Maritimedanmark.dk

Nyt videnscenter for diversitet og inklusion til søs

30.04.2024Maritimedanmark.dk

DanPilot ud af 2023 med et lille overskud

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Forbedret sikkerhed på danske skibe

Jobmarked

Se alle

Fjord Line Danmark

Kok

Da sommersæsonen nærmer sig skal Fjord Line bruge ekstra besætning til vores hold af Superhelte. Derfor søger vi dygtige kokke, som ønsker at prøve kræfter med livet til søs, samt opleve en helt ny type af frihed.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Søfartens Ledere

Dygtig og erfaren faglig sekretær/faglig konsulent til Søfartens Ledere

Er du en stærk forhandler med en passion for ansættelsesretlige problemstillinger samt rådgivning til medlemmer? Hvis ja, så søg stillingen her og vær med til at gøre en forskel for lederne i det maritime Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.06.2024

DanPilot

Bådførere søges til Skagen

DanPilot søger bådførere til lodsstationen i Skagen

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

21.05.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektør til Søfartsstyrelsen

Vil du være en del af Søfartsstyrelsens arbejde med at påvirke fremtidens rammer for skibsfartens grønne omstilling og teknologiske udvikling?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

28.05.2024

Færgesekretariatet

Sekretariatschef

Færgesekretariatet søger en ny sekretariatschef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

02.06.2024

Søfartsstyrelsen

Søfartsstyrelsen søger en projektleder

Søfartsstyrelsen søger en projektleder til Regulatory Future Lab (Future Lab)

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

29.05.2024

MARPRO Search & Selection

Shipping Trainee

Are you dreaming of unfolding your talent and to work with shipping in an international agency company where no two days are alike? Then we can offer you an exciting and developing apprenticeship at Leth Danish Straits a subsidiary to Leth and Inchcape Shipping Services.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

23.05.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark