Danske Maritime: Der er vækstpotentiale for grøn ophugning i Danmark

Danmark råder i dag over stor ekspertise, når det gælder miljørigtig ophugning og genanvendelse af skibe. Smedegaarden A/S har gjort det i 50 år, Fornæs Ship Recycling i Grenaa gør det og med etableringen af M.A.R.S Frederikshavn kan Danmark nu også håndtere de allerstørste skibe. Men der er potentiale for mere, mener Danske Maritimes adm. direktør, Jenny Braat.

Fornæs Ship Recycling i Grenaa .. Foto: Fornæs Ship Recycling

Det var en kombination af velvilje fra den kommunalt ejede havn i  Frederikshavn, muligheden for at være med til at designe værftet fra bunden og fordi lovgivningen i Danmark betyder, at vi er blåstemplet i resten af verden for at gøre det ordentligt, at den amerikanske virksomhed Moderne American Recycling Service, M.A.R.S etablerede sit eurpæiske recycling værft i Danmark.

Sådan lyder det fra den adm. dir. for M.A.R.S Frederikshavn, Kim Thygesen, i et interview med Maritime Danmark til dette tema om recycling.

Rammebetingelserne og den kommunale indsats og velvilje var med andre ord på plads - og det kan andre lære af, mener Danske Maritime:

“Man har truffet et aktivt valg om at ville have netop denne virksomhed til byen, og det kan andre kommuner med fordel lade sig inspirere af. Fordi for Danmark som helhed er det jo rigtig positivt, at vi har kapacitet til at skrotte alle skibstyper – også de meget store. Vi har et fælles ansvar,” siger Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime.

Jenny N. Braat, adm. dir. Danske Maritime.. Foto: Danske Maritime

“De eksisterende ophugnings- og genanvendelsesværfter er yderst kompetente, så med den rette opbakning har også dette område vækstpotentiale,” tilføjer hun.

Hvad skal der til?

 "Er pladsen og viljen rundt i landet til stede, handler næste skridt om udbud og efterspørgsel. Jo mere danske og udenlandske rederier efterspørger bæredygtig ophugning, jo bedre potentiale for et markedsområde i vækst. I EU stiller vi allerede i dag høje krav, men over tid skal vi have resten af verden med, og vi skal holde fast i, at bæredygtighed starter ved design og slutter ved ophugning," siger Jenny Braat.

Spørgsmålet er så, hvor højt de store rederier vægter bæredygtighed, miljø og sikkerhed for arbejderne i forhold til cool cash, når de skal have et skib til ophugning.

Det er fortsat strandværfterne i Indien, Pakistan og Bangladesh, der bliver foretrukket og netop dét forhold ser direktøren for M.A.R.S i Frederikshavn som den største udfordring, siger han til Maritime Danmark.

Ikke nok at konkurrere på pris

I brancheorganisationen er Jenny Braat enig i, at det for nogle redere har en tendens til at handle mere om pris og mindre om bæredygtighed, miljøforhold og ansvarlighed.

“Men også globalt ser vi tendenser til, at en ansvarlig profil bliver stadigt mere vigtigt for virksomhederne. Både i relation til kunderne, i relation til investorer og i relation til branding, herunder tiltrækning af dygtige medarbejdere. 

“Med voksende krav om øget bæredygtighed inden for transport, herunder den vandbårne, og en grønnere skibsfart i det hele taget, er det ikke længere nok at konkurrere på pris,” siger Jenny Braat og fortsætter:

"Vi er nødt til som branche at stå sammen om en langt mere bæredygtig fremtid for den globale skibsfart, også den dag skibene skal på pension. Det står vi klar til at bidrage med i den danske maritime industri, hvor det er en selvfølge, at ophugning sker ansvarligt, og hvor vi er klar til at skrue op for kapaciteten i takt med en stigende efterspørgsel,” siger direktøren for Danske Maritime.

Recycling værfter i Danmark:

Modern American Recycling Service (M.A.R.S) i Frederikshavn.

  • Virksomheden er amerikansk ejet og åbnede i 2019.
  • M.A.R.S. beskæftiger omkring 200 medarbejdere inkl. underleverandører.
  • Virksomheden har plads til at ophugge og genindvinde de allerstørste skibe på op til 400 meter.

Smedegaarden A/S i Esbjerg.

  • Virksomheden blev stiftet i 1962 af Henning Smedegaard og er i dag ejet af stifterens tre sønner, Morten Smedegaard, Eddie Smedegaard og Klaus Smedegaard.
  • Smedegaarden beskæftiger omkring 40 medarbejdere og har taget skibe ind på op til 80.000 gt.

Fornæs Ship Recycling i Grenaa.

  • Virksomheden blev stiftet i 1993 og er ejet af direktør Keld Kokholm og direktør Kresten Hjelm Christensen.
  • Fornæs Ship Recycling beskæftiger omkring 25 medarbejdere og kan tage skibe, der stikker maks seks meter og har en bredde op op til 25 meter.

FAYARD i Odense 

  • er godkendt til ophugning af skibe, men er ikke aktiv på dette felt og forventer ifølge Business Development Manager og medejer af værftet, Kristian Eidnes Andersen, heller ikke at blive det, oplyser han til Maritime Danmark.

Jatob i Frederikshavn

  • Er en familieejet og familiedrevet virksomhed, der ophugger alle typer skibe fra ind og udland på et anlæg i Frederikshavn. Virksomheden er optaget på den europæiske liste over godkendte anlæg til skibs ophugning.

Stena Recycling i Esbjerg

  • Er godkendt til at ophugge skibe på op til 40 meters længde.

Foto: Fornæs Ship Recycling

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

18.05.2024Maritimedanmark.dk

Vil erstatte ø-færge med bro

18.05.2024Maritimedanmark.dk

CMA CGM overskud på 785 mio. dollar

07.05.2024Maritimedanmark.dk

Hempel vil frasælge to virksomheder til tysk investeringsselskab

04.05.2024Maritimedanmark.dk

Robotter skal sætte gang i dansk skibsproduktion

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Kinesisk værft scorer gigantstor ordre

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Nyt knudepunkt for maritime iværksættere på vej

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Søren Gade indvier nyt termisk energilager i Esbjerg

22.04.2024Maritimedanmark.dk

Nedskæringer på universiteter kan ramme den maritime industri

Jobmarked

Se alle

Fjord Line Danmark

Kok

Da sommersæsonen nærmer sig skal Fjord Line bruge ekstra besætning til vores hold af Superhelte. Derfor søger vi dygtige kokke, som ønsker at prøve kræfter med livet til søs, samt opleve en helt ny type af frihed.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Søfartens Ledere

Dygtig og erfaren faglig sekretær/faglig konsulent til Søfartens Ledere

Er du en stærk forhandler med en passion for ansættelsesretlige problemstillinger samt rådgivning til medlemmer? Hvis ja, så søg stillingen her og vær med til at gøre en forskel for lederne i det maritime Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.06.2024

DanPilot

Bådførere søges til Skagen

DanPilot søger bådførere til lodsstationen i Skagen

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

21.05.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektør til Søfartsstyrelsen

Vil du være en del af Søfartsstyrelsens arbejde med at påvirke fremtidens rammer for skibsfartens grønne omstilling og teknologiske udvikling?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

28.05.2024

Færgesekretariatet

Sekretariatschef

Færgesekretariatet søger en ny sekretariatschef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

02.06.2024

Søfartsstyrelsen

Søfartsstyrelsen søger en projektleder

Søfartsstyrelsen søger en projektleder til Regulatory Future Lab (Future Lab)

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

29.05.2024

MARPRO Search & Selection

Shipping Trainee

Are you dreaming of unfolding your talent and to work with shipping in an international agency company where no two days are alike? Then we can offer you an exciting and developing apprenticeship at Leth Danish Straits a subsidiary to Leth and Inchcape Shipping Services.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

23.05.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark