Absolutte tal kan ikke stå alene
Vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, skriver i en kommentar til historien om, at <a href='http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10155' target='_blank'><i>"Skibe forurener meget mere end fly"</i></a> - at det ikke giver mening, at sammenligne CO2-udledning i absolutte tal.
Kommentar fra Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforeningen
Det er ikke nogen nye tal eller oplysninger, men faktisk dem, der dannede basis for, at IMO fastlagde nogle svovlkrav, der på globalt plan vil reducere udledningen af svovldioxid med mere end 90 pct. inden for de kommende 10 år.
Derimod var luftfartens og skibsfartens udledning af CO2 i 2007 på samme niveau. Det er korrekt målt i absolutte tal. Men udledningen skal naturligvis sættes i forhold til det transportarbejde, der udføres. Normalt opgøres denne udledning i gram CO2 per tonkilometer.
Hvis man for eksempel sammenligner udledningen af CO2 fra en Boing 747-400 med udledningen fra et panamax tørlastskibe opgjort i gram per tonkilometer, vil man kunne se, at udledningen af CO2 er omkring 180 gange større fra fly end fra skib.