Flere danske skibe under udenlandsk flag
På blot fem-seks år er rederierne gået fra at have flest danske skibe på dansk flag til at foretrække udenlandske flag. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten på baggrund af en opgørelse over danske rederiers valg af flagstater.
Danmarks Rederiforening afviser, at der er tale om en decideret udflagning. Den mener, at rederierne blot har udvidet deres globale fangarme.
”Investeringerne og aktiviteterne i udlandet er steget kraftigere end i Danmark under branchens guldalder. Meget af væksten er kommet fra Fjernøsten, og man har ønsket at placere kontrakterne tættere på kunden”, siger vicedirektør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening, til Jyllands-Posten.
Opgjort i kapacitet sejlede 7,5 millioner af de danske skibes bruttotonnage i 2005 under dansk flag, mens der var tale om 6,5 millioner bruttotonnage under udenlandsk flag. Primo 2011 er dette tal henholdsvis 11,7 millioner bruttotonnage under dansk flag og 16 millioner bruttotonnage under udenlandsk flag.
A.P. Møller-Mærsk siger til avisen, at antallet af danskflagede Mærsk-skibe er steget, men at andelen af udenlandskflagede skibe er steget endnu mere.
”Som global virksomhed er det værdifuldt at have erfaring med flere flagstaters regler og vilkår”, siger Anders Würtzen til avisen.
Han understreger, at Mærsk fortsat har flest skibe under dansk flag end under noget andet flag. Omkring 40 pct. af gruppens skibe sejler i dag under Dannebrog. Uden for Europa er Mærsks foretrukne flag Singapores.
Rederiet Clipper sejler hovedsageligt under Singapores og Bahamas flag. Clipper understreger, at det i høj grad er de symboler og den sikkerhed, flaget står for, som afgør beslutningen.
”Før i tiden spekulerede man meget i, hvad der var det billigste. I dag kigger man på, at det er et flag, der varetager søfartens interesse. Her gælder det også, at man aktivt søger løsninger på piratproblemet”, siger adm. direktør Peter Gullestrup, Clipper Ferry, til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Rederiet Norden har de sidste år haft den største vækst i skibe under Singapore-flaget. I dag ejer de selv 31 skibe, hvoraf 14 sejler under Dannebrog.
”Singapore er vores største forretningscenter uden for Danmark og placeret i den region, hvor væksten sker”, siger kommunikationschef Hans Bøving til avisen.
”Som et dansk-baseret rederi vil vi gerne medvirke til, at der i Danmark er en velfungerende maritim sektor og en talentmasse, som vi kan rekruttere gode medarbejdere fra”, siger Hans Bøving
Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten