Fejlvurdering af markedet bag TCC lukning
The Containership Company’s administrerende direktør Jakob Tolstrup-Møller erkender nu, at rederiet har fejlvurderet udviklingen på markedet, og ikke var i stand til at tjene penge på sin Stillehavsrute The Great Dragon Service, fra Taicang til Los Angeles.
"Vores forventning om, at fragtraterne vil stige i år er ikke indtruffet, så vi har været tvunget til at lukke vores Stillehavsrute”, siger TCC administrerende direktør Jakob Tolstrup-Møller til Containeriseringen International.
I en meddelelse sendt til OTC-børsen i Oslo fredag skriver moderselskabet TCC ASA, at det danske datterselskab TCC A/S er gået i betalingsstandsning, og at advokatfirmaet Bech Bruun er indtrådt som kurator. I forlængelse af betalingsstandsningen vil TCC indstille sin linervirksomhed.
"Vi forventer, at resultatet af betalingsstandsningen vil være, at vi betaler alle vores kreditorer”, skriver Jakob Tolstrup-Møller i en e-mail sendt til American Shipper.
TCC ASA overtager de seks containerskibe det danske datterselskab indtil nu har drevet, hhv. et ejet 2.500 TEU containerskib, og fem chartrede 3.000 TEU containerskibe.
TCC tabte 7,4 millioner dollar sidste år, heraf udgjorde startomkostningerne to millioner dollar.
"Volumen ud Taicang har ikke været som forventet, primært som følge af konkurrencesituationen mellem de kinesiske havne", siger Tolstrup-Møller.
Planerne om at drive rutesejlads fra Taican til Los Angeles blev fra start modtaget med skepsis i shippingkredse, ligesom der blev stillet spørgsmålstegn ved rederiets forretningsmodel, der var et brud med de fastprisaftaler der indtil nu har været gældende på Stillehavsruterne.
Kilde: Containeriseringen International og American Shipper