Containerkrise trækker fortsat ud
Verdens containerrederier kæmper igen med lave containerrater, og de forventede prisstigninger udebliver. Særligt den vigtige handelsvej mellem Europa og Asien kæmper med rateproblemer. Det skriver Jyllands-Posten.
En svag start på året skulle efter planen være afløst af bedre tider inden for containerfarten. Men planen bliver ikke fulgt, og højsæsonen lader fortsat vente på sig.
Iagttagerne regner dog fortsat med, at balancen i løbet af året tipper, så raterne igen vil nå et lukrativt niveau.
”Der er ikke udsigt til bedring endnu, men jeg forventer, at væksten svagt vil overstige antallet af nye skibe i løbet af året, men et aber dabei er, at størstedelen af de nye skibe er så store, at de kun kan sættes ind mellem Asien og Europa, hvor raterne er under hårdt pres. Spørgsmålet er, hvor hurtigt rederierne kan ekspedere de eksisterende skibe videre til andre regioner,” siger Lars Jensen, partner i Seaintel Maritime Analysis, til Jyllands-Posten.
Lars Jensen peger på, at bl.a. spotraterne i Shanghai Containerised Freight Index er faldet med mere end 50 procent fraregnet de brændstoftillæg, man indførte på grund af de høje oliepriser.
Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten