Rederier presses af dyr finansiering
Dystre markedsudsigter gør det svært for rederier at skaffe attraktiv finansiering. Store spillere som Mærsk har det nemmere, og det vil øge afstanden mellem de stærke og de svage. Det skriver Berlingske Business.
Kun de allerstærkeste spillere kan sikre sig attraktiv finansiering, f.eks. A.P. Møller – Mærsk, der – også i kraft af oliedelen – for nylig udstedte obligationer til en rente på kun 4,4 procent.
Container- konkurrenter som CMA CGM og Hapag-Lloyd har måttet betale over 8 procent.
I tørlastmarkedet er det ikke mindst den store globale ordrebog, der øger risikoen og dermed renten. Herhjemme udstedte J. Lauritzen sidste år en virksomhedsobligation på over 9 procent.
”Vores finansielle samarbejdspartnere er villige til at finansiere de projekter, som vi kommer med, så vi har ingen problemer. Men det forudsætter, at man har en solid balance og erfaring indenfor shipping. Vi er faktisk meget tilfredse med vores obligationsudstedelse. Det var første gang, vi gjorde det, og det har en vis pris”, siger Birgit Aagaard-Svendsen, CFO, i J. Lauritzen til Berlingske Business.
Kilde: Berlingske Business