Officerer trækker rederi i Arbejdsretten
Danske Færger - der ejer Bornholmerfærgen - bliver nu trukket i både by- og arbejdsretten af Søfartens Ledere. Det sker efter, at rederiet har opsagt fire officerer, der ifølge fagforeningen deltog i den tidligere varslede konflikt.
”Det er simpelthen uanstændigt”, siger Pernille Sædam Marstal, der er advokat i Søfartens Ledere. ”Sådan behandler man bare ikke sine dygtige og loyale medarbejdere, der har været mange år i virksomheden.”
Søfartens Ledere beskriver på sin hjemmeside hændelsesforløbet således:
”Pernille Sædam Marstal hentyder til den på alle måder urimelige opførsel, som de fire afskedigede officerer (to skibsførere, en overstyrmand og en styrmand) har været udsat for i Danske Færger A/S. Forholdene er så grelle, at Søfartens Ledere nu går hele vejen for at stille rederiet til regnskab for både aldersdiskrimination, usaglige opsigelser og organisationsfjendtlig adfærd.
Ingen af de fire opsigelser er sagligt begrundede. Faktisk har Bornholmerfærgen, ifølge egne oplysninger, brug for alle fire officerer. I februar planlagde Danske Færger A/S at reducere medarbejderstaben som følge af salget af færgen Dueodde og den kommende indsættelse af den nye hurtigfærge Leonora Christina.
Det blev på det tidspunkt oplyst, at rederiet ville få behov for at reducere antallet af styrmænd med to medarbejdere. Siden har to styrmænd sagt deres job op, hvorved antallet af styrmænd svarede til rederiets behov. Alligevel har Danske Færger A/S fyret to styrmænd, der deltog i det lovlige konfliktvarsel.
Den 16. februar 2011 fik officeren, der var talsmand for skibsførerne, besked om, at det ikke ville blive nødvendigt med afskedigelser blandt rederiets skibsførere. Intet i rederiets behov har ændret sig siden februar, men alligevel blev både talsmanden og skibsfører Steen Jepsen efterfølgende afskediget. Efter opsigelserne, står rederiet uden udnævnte skibsførere i færgen ”Villum Clausen”.
”Det er da pudsigt,” som advokat Pernille Sædam Marstal fra Søfartens Ledere udtrykker det, ”at først er der ingen skibsførere, der skal fyres – så er der to – og sjovt nok er det de eneste to skibsfører (ud af otte, red.), som deltog i det lovlige konfliktvarsel, sammen med kollegerne i Scandlines, HH Ferries og Bornholmerfærgen. Det er et angreb på Søfartens Ledere og vores medlemmer,” siger Pernille Sædam Marstal.
Rederiet valgte i den forbindelse med fyringerne også at se stort på, at talsmanden ikke blot var særligt beskyttet som talsmand, men dobbelt- beskyttet, da han tilmed var medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem.
Forud for opsigelserne blev særligt skibsfører Steen Jepsen udsat for massive trusler og anden organisationsfjendtlig adfærd fra rederiets ledelse.
Den 5. maj, blev han kaldt til møde på rederiets direktionsgang, hvor HR-chef i Danske Færger A/S, Henning Boe forsøgte at true ham til at trække sin fuldmagt til den lovligt varslede konflikt tilbage.
Dagen efter blev skibsføreren kontaktet igen – denne gang telefonisk af driftschef Hans-Henrik Simonsen – der lagde yderligere pression på Steen Jepsen, og opfordrede ham til at ”tænke sig godt om.”
Søfartens Ledere betragter opsigelserne – og særligt opførslen, truslerne og pressionen overfor skibsfører Steen Jepsen under mødet med HR Chef Henning Boe den 5. april og under den efterfølgende telefonsamtale med driftschef Hans-Henrik Simonsen, som utilbørlig, stærkt kritisabel og dårlig opførsel, og som bodspådragende, organisationsfjendtlig adfærd.
Den 6. april, dagen efter Steen Jepsens møde med Henning Boe, klagede Søfartens Ledere over chikanen til både Danske Færger A/S og Bilfærgernes Rederiforening. I klagen blev det forlangt, at de fremsatte trusler og udtalelser blev trukket tilbage. Det er ikke sket. Skibsfører Steen Jepsen er derimod blevet fyret. Derfor indbringer Søfartens Ledere nu sagen for Arbejdsretten.
I forbindelse med afskedigelserne af de to styrmænd, valgte Danske Færger A/S også at se stort på det overenskomstmæssige, objektive opsigelseskriterium (SIFU), som betyder, at opsigelser i tilfælde af nedskæringer skal ske sådan, at de seneste ansatte opsiges først.
Ingen af de opsagte styrmænd var blandt de seneste ansatte i rederiet. Alle de opsagte officerer havde derimod meget lang anciennitet, herunder den afskedigede talsmand og medarbejdervalgte bestyrelsesmedlem. Som den mest erfarne officer i rederiet, kunne han have fejret sit 40-års jubilæum til efteråret.
Begge de opsagte styrmænd er over 65 år, og den opsagte talsmand for skibsførerne er med en alder på 62 år den ældste kaptajn i rederiet. Søfartens Ledere betragter derfor opsigelserne af skibsførernes talsmand, overstyrmanden og styrmanden som brud på lov imod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet på grund af alder.
Søfartens Ledere har i dag, den 10. maj 2011, afsendt en anmodning til Bilfærgernes Rederiforening om det obligatoriske fællesmøde, inden sagerne indbringes for Arbejdsretten. Her skal Danske Færger A/S forsvare sin organisationsfjendtlige adfærd, samt de begåede brud på overenskomsten i forbindelse med opsigelsen af de fire officerer.
Skibsofficerernes forening har ligeledes skriftligt kontaktet Danske Færger A/S vedrørende de usaglige opsigelser af de fire officerer. Det er første, formelle skridt, inden sagerne indbringes for Byretten.
Her vil Danske Færger A/S blive stille til regnskab for de ulovlige opsigelser og den aldersdiskrimination rederiet har udvist i relation til de berørte medarbejdere”.
Direktør for Bornholmerfærgen John Steen-Mikkelsen har kun hovedrysten tilovers for stævningen.
"Vi har ikke truet nogen eller brudt overenskomsten. Vi har reageret på den situation, at vi har været for mange i rederiet, og at vi har måtte tilpasse virksomheden", sigerJohn Steen-Mikkelsen til DR P4 Bornholm.
Rederiets ledelse afventer nu fagforeningens stævning til Byretten.
"Søfartens Ledere er ude på en gal vej. Vi har blot gjort, hvad der står i vores ret, og hvad vi har fundet nødvendigt for at få virksomheden på ret køl igen", siger Steen-Mikkelsen.
Kilde: Søfartens Ledere og DR P4 Bornholm