Officerer: Vi må ikke glemme gidslerne
Søfartens Ledere er godt tilfreds med, at regeringen nu har fremlagt en piratstrategi, der fokuserer på piratbekæmpelse, beskyttelse af skibsfarten og kapacitetsopbygning i Det Indiske Ocean. Men officererne mener, at strategien glemmer gidslerne.
”Som det er nu sejler rederierne og de søfarende deres egen sø bag lukkede døre og nedrullede gardiner, når et skib er blevet kapret,” siger Fritz Ganzhorn, der er direktør i Søfartens Ledere.
”Det er ikke godt nok. Vi har forståelse for at hemmelighed er et vilkår i den her sammenhæng, men det havde været ønskeligt, hvis strategien indeholdt en plan for, hvordan alle gode kræfter samles for at gribe gidselproblematikken bedst muligt an”, siger Ganzhorn.
Søfartens Ledere efterlyser, at Regeringen og Udenrigsministeriet sætter sig for bordenden og sammen med rederierne, forsikringsselskaberne og arbejdstagerorganisationerne skaber rammerne for en erfaringsudveksling på gidselområdet.
”Som søfarende er vi i en meget dårlig situation når tilfangetagne søfolk fjernes fra deres skibe og last og dermed også fra deres forsikringsforhold Ganzhorn. Derfor synes vi, at der er et hul i regeringens nye piratplan. Den mangler et fjerde fokusområde, der sigter på at tage vare om de søfolk, der er taget til fange”, siger direktøren.
”Det betyder naturligvis ikke, at man uden videre skal betale en masse løsepenge, eller lægge sine strategier offentligt frem. Vi bliver bare nødt til at blive bedre til det her; til at dele vores erfaringer og til at bruge dem til at skabe en ramme for, hvordan vi i Danmark griber gidselsituationerne an”, siger Ganzhorn.
Piraterne holder netop nu mere end 700 søfolk – heraf ni danskere – som gidsler. To af danskerne har siddet i fangenskab siden den 12. januar, hvor fragtskibet Leopard, fra rederiet Shipcraft, blev kapret ud for Oman.
De sidste syv danskere er lystsejlere – et forældrepar, deres tre børn og to unge gaster – der har været gidsler i tre måneder. De blev taget til fange, da somaliske pirater kaprede deres lystbåd ING ud for Afrikas Horn. Angrebet fandt sted den 24. februar.
Kilde: Søfartens Ledere