Skibsfarten har kurs mod optøet Arktis
Kommercielle sejlruter gennem Polarhavet kan bliver virkelighed meget tidligere end ventet. Det rejser nye spørgsmål om kontrol med søfarten i det høje nord. Det skriver Berlingske Tidende
”Nordøstpassagen er ikke længere noget abstrakt. Vi har nu næsten fire måneder om året uden is på ruten”, siger Joachim Schwarz, ekspert i arktisk søfart og leder af EU-ekspertgruppen, der skal klarlægge klimaforandringernes konsekvenser for søfarten i Polarhavet.
Ifølge vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, har op mod en halv snes danske operatører og rederier kig på udviklingen af de nye ruter.
”Danske rederier satser ikke så meget på sejlads gennem hele Nordøstpassagen eller Nordvestpassagen. Vi tror mest på, at der i disse arktiske områder i løbet af nogle år bliver større opgaver for lastskibe, der sejler udstyr ind, og skibe, der sejler olie, gas og mineraler ud,. I overskuelig fremtid bliver Nordøstpassagen ikke et alternativ til Suez-kanalen, men ruten kan blive en niche for danske bulk-operatører som Nordic Bulk Carriers, da man kan spare meget energi og tid. Det er en af de ting, som Danmark som stor søfartsnation absolut skal kigge mere på”, siger Jan Fritz Hansen, til Berlingske.
At dette kan lade sig gøre er allerede bevist, da Nordic Bulk Carriers’ Nordic Barents” sidste år som det første skib i nyere tid sejlede hele ruten fra vest mod øst på en rejse fra Norge til Kina.
Kilde: Berlingske Tidende