3F vil have kapring undersøgt
Sømændenes Forbund 3F mener, at der er så mange ubesvarede spørgsmål omkring, hvad der gik forud for kapringen af Danica White, at forbundet nu vil have Søfartsstyrelsens opklaringsenhed til at undersøge forløbet.
Hvor præcis befandt Danica White sig, da det blev kapret ? Hvor godt var sømændene orienteret om risikoen for sørøveri. Og hvilke forholdsregler var der taget ombord.
Blot nogle af de spørgsmål Sømandsforbundet nu vil have undersøgt.
Sømændenes Forbund har henvendt sig til Søfartsstyrelsen, for at få styrelsen til at kortlægge hele forløbet op til kapringen og selve kapringen. Sømændene har peget på, at man kunne lægge opgaver i hænderne på Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed. En enhed der normalt tager sig af at klarlægge forløbet i forbindelse med ulykker.
"Det er vores vurdering, at besætningen ikke var ordentligt instrueret. Sådan som vi er informeret, har der ikke været skærpet udkig om bord. Men det skal vi have klarlagt, og derfor har vi bedt Søfartsstyrelsen om en rapport, der kan klarlægge hændelsesforløbet" siger Søren Sørensen, formand for Sømændene Forbund, til Ritzau.
Søfartsstyrelsen overvejer nu forslaget.
Spørgsmålet om sikkerheden ombord på Danica White, er også blevet taget op politisk. SFs medlem af Folketinget Ole Sohn, har stillet en byge af spørgsmål til søfartens minister, Bendt Bendtsen:
1. Finder ministeren at Danica White bemandingsfastsættelse er sikkerhedsmæssigt forsvarlig og i overensstemmelse med STCW konventionen og vagtholdsbekendtgørelsen, således af skibet under alle forhold kan opretholde skærpet vagthold, som anbefalet at det maritime ekspertsikkerhedsbureau Vigilo Risk, under sejlads i farvand som ud fra Somalia, hvor piratoverfald er kendt for at finde sted.
2. Er ministeren bekendt med om danske rederier i praksis træffer særlige foranstaltninger, som f. eks. at øge antallet af besætningsmedlemmer, med henblik særligt skærpet vagthold, som anbefalet af Vigilo Risk under sejlads i farvand som ud fra Somalia hvor piratoverfald er kendt for at finde sted.
3. Finder ministeren at Danica White er et "mindre" skib i vagtholdsbekendtgørelsens forstand hvor denne efter en særlig dansk bestemmelse kun skal opfylde reglerne i det omfang det er praktisk.
4. Vil ministeren foranledige det undersøgt og fremlagt hvilke konkrete foranstaltninger, Danica Whites Rederi Folmer og Co. har truffet af sikkerhedsmæssig karakter, herunder vurderet besætningsstørrelse og sammensætning således af skibet under alle forhold kan opretholde skærpet vagthold, som anbefalet at IMB før sejladsen ind i farvandet ud fra Somalia, hvor piratoverfaldet har fundet sted. Det bemærkes i den forbindelse at Rederiet i henhold til internationale regler er forpligtiget til at sikre skibets fører med tilstrækkelig ressourcer til at kunne opretholde en sikker bemanding.