Dyr og vanskelig fjernelse af krydser
Det har vist sig både dyrere og mere vanskeligt at fjerne vraget af den russiske krydser Murmask end forudset. Projektet er allerede mere end fire måneder forsinket og entreprenøren bag projektet står til at tabe et stort beløb.
”Vi er mindst fire måneder forsinket. Nye lækager kan betydet at vi ikke bliver færdig inden årsskiftet, sådan som det var planen”, siger projektleder Stig Lien i AF Anlegg Havn til Teknisk Ukeblad.
”Lys er det største problemet, samt vejret”, siger Lien.
Den russiske krydser Murmansk sank ved norske Sørøya den 24. december 1994 Lige siden er det blevet diskuteret, hvordan man bedst og billigst kan fjerne vraget.
I 2009 blev det besluttet at bygge en tørdok rundt om den delvist sunkne krydser, pumpe dokken tom for vand, for derefter at klippe og skære vraget i stykker og fjerne stykkerne. Et projekt der koster 239 millioner norske kroner.
Men det har vist sig langt vanskeligere end ventet at holde vandet ude. Det bliver dyrt for entreprenøren, for aftalen er indgået til fast pris.
”Nu har vi pumpet 550 tons cement ind for at tætne mellem spuns og fjeld, og i sprækker i fjeldet. Og det begynder at hjælpe”, siger Stig Lien.
Indtil nu er ca. 10 procent af stålet skåret af Murmansk, hvilket stort set svarer til alt over vandlinjen. Stålet ligger nu på en mole hvor det afventer afhentning og transport til genbrug.
Vi har afmonteret nogle kanoner som var noget af det tungeste og mest vanskelige - og det er vi godt tilfredse med”, siger Lien.
AF Anlegg vil, i den udstrækning vejret tillader det, fortsætte med projektet hen over vinteren.
Kilde: Teknisk Ukeblad.