Rensning af ballastvand koster milliarder

De danske rederier kan se frem til en regning på mange milliarder kroner for at få renset ballastvandet om bord på deres skibe. Det fremgik af et seminar om ratificeringen af IMOs konvention om ballastvand, som EMUC var vært for tirsdag.

”Vi regner med at det kommer til at koste os omkring 650 millioner dollar at implementere ballastkonventionen”, sagde Palle Wredstrøm, Maersk Maritime Technology, i sit indlæg på konferencen.

Omregnet til danske kroner svarer det til, at Mærsk regner med en udgift på knap 4 milliarder kroner. For samtlige danskejede skibe bliver der dermed tale om et større milliardbeløb - og regningen er tæt på at blive skrevet ud.

På nuværende tidspunkt har 30 lande skrevet under på konventionen. Den træder i kraft 12 måneder efter at mindst 30 lande - der repræsenterer mindst 35 procent af verdensflåden - har skrevet under på konventionen.

Panama ventes at blive det næste land der skiver under - og når det sker, formentlig i løbet af 2012 - vil også kravet om at mindst 35 procent af verdensflåden skal have skrevet under, være mere end opfyldt.

For Mærsk, der råder over et stort antal skibe, bliver det ifølge Palle Wredstrøm en stor logistisk udfordring at finde de rigtige systemer til de forskellige skibstyper, og få udstyret installeret indenfor den givne tidsramme.

For at være på forkant med udviklingen, er Mærsk i gang med at teste tre forskellige systemer til rensning af ballastvand - og et fjerde system er på vej til at blive testet.

Rederiets nybygningsprogram, inklusive de nye Triple-E skibe, vil alle blive udstyret med systemer til behandling af ballastvandet.

Udgiften til rensning af ballastvandet rammer mange rederier på et tidspunkt, hvor de i forvejen kæmper med høje udgifter og lave indtægter. Dertil kommer udfordringen med at leve op til de nye svovlkrav. En del rederier vil derfor vælge at udskyde investeringen så længe som muligt.

Flere indlægsholdere var dog inde på, at en udskydning risikerer at blive en dyr løsning, da prisen på udstyret ventes at stige. Dertil kommer, at der kan blive kamp om værftskapaciteten, når de forskellige tidsfrister begynder at løbe ud. Lykkes det ikke at overholde tidsfristerne, er der i sidste ende risiko for, at skibene kan blive tilbageholdt indtil udstyret er på plads.

Omvendt er teknologien på nuværende tidspunkt knap færdigudviklet. Det kan derfor være vanskeligt at afgøre, hvilket udstyr der bedst løser de konkrete krav. At slå til for tidligt, kan derfor også vise sig at være en forkert beslutning.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

28.11.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 stoppede op ved danske kabler

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Politiker langer ud efter Yi Peng 3

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia overskud på 217 millioner dollar

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Omfattende skader på Express 5

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Ophævelse af RALs monopol kan koste dyrt

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Norden indgår CO2-aftale med Meta

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Risiko for alvorlig mangel på skibsofficerer

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Sverige vil have Yi Peng 3 tættere på

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark