Hårdt vejr på vej mod grundstødt skib
Efter flere dage med godt vejr, hvor det lykkedes det danske bjærgningsselskab Svitzer at fjerne en stor del af fuelolien om bord på det grundstødte containerskib Rena, er bjærgningsarbejdet blevet indstillet på grund af dårligt vejr
Indtil nu er det lykkedes at fjerne mere end 1000 tons fuelolie fra tankene om bord på containerskibet, og der vurderes nu kun at være mellem 300 - 400 tons fuelolie tilbage i skibets tanke. Yderligere 300 - 400 tons olie er løbet ud i havet, siden det græsk ejede containerskib gik på grund for to uger siden.
I løbet af de næste 48 timer ventes vinden at tage yderligere til, hvilket kan udløse op til fem meter høje bølger. Containerskibets skrog er allerede svækket store revner, og det frygtes at de høje bølger vil få agterskibet til at brække af.
Hovedparten af den resterende fuelolie befinder sig i tank nr. 5. Adgangen til tanken ligger under havoverfladen, hvilket gør en tømning både vanskelig og farlig. Indtil vejret igen bliver bedre, er denne del af operationen derfor indstillet.
Svitzer har bragt en stor pram udstyret med kraner i position i nærheden af Rena, klar til at påbegynde en fjernelse af containerne. Denne del af operationen går dog først i gang, når olien om bord er fjernet.
Kilde: Maritime New Zealand