Maersk Tankers underskud på 195 mio. kr
Maersk Tankers fik i 3. kvartal et underskud på 195 millioner kroner mod et underskud på 622 millioner kroner i 3. kvartal 2010. Omsætningen steg fra 1,6 milliarder kroner i 3. kvartal 2010 til 1,7 milliarder kroner i 2011.
De vanskelige markedsvilkår for Maersk Tankers fortsatte i 3. kvartal. For råolie- og produkttankskibe var den gennemsnitlige indtjening lavere end i 2. kvartal og meget lavere end det historiske gennemsnit, mens indtjeningen for gassegmentet var højere end i 2. kvartal og højere end det historiske gennemsnit.
Både råolie- og produktmarkedet var præget af overudbud af tonnage og reduceret raffinaderi-input, hvilket resulterede i en indtjening, der lå under driftsomkostningerne. Gasmarkedet var præget af øget eksport fra Mellemøsten, hvilket resulterede i en stærk indtjening i dette segment.
Tankskibsmarkederne var påvirket af overkapacitet, der sandsynligvis fortsætter, da der fortsat leveres nye råolieog produkttankskibe, og ophugningsaktiviteten er lav.
Maersk Tankers fik leveret en VLCC’er, et handysize produkttankskib og et handysize gastankskib, mens et handysize produkttankskib og tre små produkttankskibe blev købt på brugtmarkedet. Der er planlagt levering af et handysize produkttankskib, et handysize gastankskib og en VLGC’er (50% ejet) i 4. kvartal fra nybygningsprogrammet samt to store second-hand produkttankskibe.
Seks nybygninger forventes leveret i 2012. Maersk Tankers’ LTIF var 1,05 pr. million arbejdstimer for de seneste fire kvartaler.
Resultatet blev et tab på USD 37 mio. (tab på USD 118 mio., negativt påvirket af nedskrivninger på USD 107 mio.), og ROIC var negativt med 4,1% (negativt med 13,7%). Kontraktsdækningen i resten af 2011 er 23,7%, og 12,5% for 2012.
Kilde: A.P. Møller - Mærsk