Nye miljøkrav vil skrue færgepriserne op
Det bliver dyrere at sejle med de danske færger, når nye skrappe krav til udledningen af svovl træder i kraft i 2015. Danmarks Rederiforening forudser en fordyrelse af brændstoffet på 70-80 procent - og det vil ramme billetprisen voldsomt.
”Det er klart, at det har en kæmpe økonomisk konsekvens for nærskibstrafikken - det vil sige dem, som sejler i kystnære områder. For hvis man kigger i krystalkuglen og kigger på prisen på olie med 0,1 procent svovl i 2015, tyder alt på en fordyrelse på op mod 70-80 procent i forhold til prisen i dag”, siger erhvervskonsulent Maria Bruun Skipper, til Zealanddenmark.eu.
EU-parlamentarikeren Dan Jørgensen, der er næstformand i EU-parlamentets Miljøudvalg mener, at rederierne - ligesom andre brancher - må indstille sig på højere miljøkrav
"Vi bliver nødt til at indstille os på, at vi i fremtiden skal passe bedre på vores miljø. Ligesom vi stiller høje krav til andre industrier i EU, så må rederibranchen også indstille sig på, at miljøkravene er kommet for at blive", siger Dan Jørgensen.
"Udledningen af svovl er både dårligt for miljøet, men også for menneskers sundhed. Der er faktisk mange tusinde mennesker, der dør for tidligt i EU hvert år, fordi de indånder denne type forurening”.
Det finske medlem af EU-parlamentet, Satu Hassi, er ikke tilfreds med, at de nye skrappe svovlkrav kun rammer SECA.området fra 2015. Hun vil udvide kravet, så det også omfatter andre kystnære havområder.
”De helbreds- og miljømæssige gevinster ved at udvide 0,1 procents svovlgrænsen med andre havområder, som eksempel Middelhavet, overskygger omkostningerne. Det ville forbedre luftkvaliteten meget i Sydeuropa og skabe lige konkurrencebetingelser”, siger Satu Hassi til Zealanddenmark.eu.
Kilde: zealanddenmark.eu.