Der er lys for enden af tunnelen
Tankskibsmarkedet er inde i en voldsom krise, men der er lys for enden af tunnelen. Det vurderer Lars Vang Christensen, CEO i herning shipping og formand for Danmarks Rederiforening.
Lars Vang Christensen er fredagens keynote speaker på Den Blå Konference, der torsdag og fredag løber af stablen i København. Op mod hundrede danske og udenlandske shippingfolk deltager i konferencen, der afvikles på engelsk.
Det vanskelige tankmarked skyldes især den store tilgang af nye skibe, der blev kontraheret da markedet kørte for fulde omdrejninger.
”Kunderne stillede krav om øget kapacitet, og vi var nødt til at imødekomme kravet ved at kontrahere nye skibe. Da nedturen så pludselig ramte, stod vi tilbage med skibe der ikke længere er samme brug for”, siger Lars Vang Christensen.
Vang Christensen ser dog lys for enden af tunnelen.
”Tankskibsflådens alderssammensætning gør, at vi over de næste 12 - 24 måneder vil se et stort antal ophugninger. Det vil, sammen med at tilgangen af nye tankskibe tørrer ud, føre til en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel”, siger Lars Vang Christensen.
Inden vi når dertil, vil tankskibsmarkedet dog opleve mange konsolideringer, vurderer Lars Vang Christensen.
I sit indlæg på konferencen understregede Lars Vang Christensen, at det ikke kun er markedsvilkårene der i øjeblikket gør det meget udfordrende at drive tankskibsfart.
Nye skrappe krav til skibenes udledning af drivhusgasser udgør, sammen med de kommende krav om rensning af ballastvandet, en stor økonomisk belastning for branchen.
Redaktionen