Åbent brev til det danske samfund

Fhv. navigatør Poul Erik Larsen har på årsdagen for gidseltagningen af Leopards seks mand store besætning begået endnu et åbent brev. Denne gang adresseret til hele det danske samfund, med en opfordring til at sætte en effektiv stopper for piraternes hærgen.

I dag er det et år siden min tidligere kollega, kaptajn Eddy Lopez og hans besætning, blev taget som gidsler af somaliske pirater. De har, sammen med mange andre nationers søfolk, måtte lide under de somaliske piraters uhyggelige forbryderiske jagt på penge. Lide afsavn, og leve i omgivelser de ingen indflydelse har på. Leve under uhygiejniske og sundhedsfarlige forhold, man har svært ved at forestille sig. Og, absolut ikke mindst, være underlagt nogle khat tyggende, og på andre måder uligevægtige forbryderes luner. Det kan knække selv det stærkeste menneske, både fysisk og psykisk.

Gidseltagning er en forbrydelse af værste skuffe, en modbydelig handel med uskyldige menneskers liv, kun for at tilfredsstille nogle feje forbryderes trang til penge. For gidslerne, og deres pårørende, betyder det i mange tilfælde et ødelagt liv, eller i bedste fald, et liv med mange traumer i resten af deres levetid.

Derfor er det absolut tvingende nødvendigt at det danske samfund træder i karakter, og nu gør noget for at redde gidsler fra deres helvede. Det kan ikke være rigtigt, at landets udenrigsminister står frem på landsdækkende Tv, og proklamere at gidslerne sandelig ikke er et regeringsanliggende. Det er den mest tåbelige og absurde bemærkning jeg har hørt til dato. Selvfølgelig er gidslernes skæbne den danske regering problem. Det er vores alles problem, og nu må det være tiden, hvor der gøres noget effektivt for at komme problemet med denne vanvittige form for handel med uskyldige mennesker til livs.

Dansk søfart har gjort meget for at sætte en stopper for kapringer af danske skibe. Det er i form af f.eks.. former for sikring, og sidste tiltag er bevæbnede vagter ombord. Regeringen har også bidraget med tilstedeværelse af flådeenheder, som udfører et stort arbejde for at beskytte skibsfarten.

Men hvad det lovmæssige tiltag angår, virker regeringer på det nærmeste handlingslammet. Det hjælper ikke meget, at et dansk krigsskib fanger en flok pirater, for derefter at blive nød til at løslade dem igen på grund af manglende lovgivning til at straffe disse pirater. Det virker fuldstændigt absurd, og giver offentligheden det indtryk, at det er nyttesløst at fange dem. Samtidig udsættes gasterne på krigsskibet for en ”latterliggørelse”, de absolut ikke har fortjent.

At dansk lovgivning ingen berettigelse har overfor piratproblemet er et faktum. Derfor må der oprettes en international piratdomstol, som tager hensyn til disse helt specielle faktorer der spiller ind, for at kan retsforfølge piraterne.

Så længe de lande, der har problemer med pirateriet, alle handler efter forskellige lovgivninger, kommer de aldrig pirateriet til livs.

Og, sidst men ikke mindst, skal den manglende information til offentlighedens adgang til belysningen af piratproblemet brydes. Det er ikke et problem der kan ties ihjel. Det hjælper ikke at landes politikere ikke ønsker at debattere problemet. At de samme politikere har siddet på hænderne alt for længe, og bare lade stå til, er ingen undskyldning. Vi ønsker piraterne straffet for deres forbrydelser. Og vi ønsker at politikerne kommer ud af busken, og tager deres del af ansvaret. Også selv om det må indebære, at de kommer til at indrømme deres hidtidige passive forhold til problemet. Det er menneskeligt at fejle, også for politikere. Men det er sgu ynkeligt, ikke at være villig til at indse sine fejl.

Dette brev er skrevet af en bruger af face book siderne – Straf Piraterne, og Gruppen for LEOPARD’s besætnings frigivelse.

To sider, hvor medlemmerne tager piratproblemet alvorligt, og forholder sig til det.

Og, vores tanker går til de stakkels gidsler og deres pårørende. Desværre er der ikke mere vi kan gøre, men det er under alle omstændigheder mere, end intet at gøre.

Poul Erik Larsen Fhv. navigatør Skovfogedvænget 71b 3300 Frederiksværk

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Det svenske søværn har færdiggjort undersøgelse ved kabelbrud

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Efter storkundes farvel er Aalborg Havn tilbage

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren ser med alvor på sagen

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvaret bekræfter tilstedeværelse ved kinesisk fragtskib

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Kabelbrud: Danske patruljeskibe fulgte kinesisk fragtskib

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk-transporter til Sudan kan være i strid med sanktioner

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk har konverteret første containerskib

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark