Danske rederier taber stort på modparter
Den dybe krise på tørlastmarkedet risikerer at påføre danske rederier store tab, fordi deres samarbejdspartnere ikke længere kan betale for de skibe, de har lejet. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Pengemangel tvinger kunderne til at sende udlejede skibe retur til deres danske ejermænd, som må vinke farvel til de aftalte lejeindtægter og i stedet forsøge at sende skibene ud i det nuværende marked, hvor raterne er så lave, at de ikke engang dækker omkostningerne.
J. Lauritzen måtte sidste år tage fire skibe retur fra det konkursramte Korea Line, hvilket ifølge avisen i værste fald kan koste det danske rederi over 300 millioner kroner.
Direktør for J. Lauritzens tørlastforretning Ejner Bonderup vil overfor Jyllands-Posten endnu ikke sætte tal på, hvad det vil koste rederiet, at man fik fire skibe leveret tilbage, men han forventer, at de danske rederier i indeværende år vil opleve langt flere af de såkaldte "defaults", hvor kunden ikke længere kan betale hyren.
Også Falcon Maritime, der opstod i kølvandet på konkursen i Atlas, har for nylig været nødsaget til at tage et skib retur, fordi det italienske firma Carbofer Maritime Trading, som havde chartret tørlastskibe, ikke længere kunne leve op til sine forpligtelser.
Kilde. Morgenavisen Jyllands-Posten