Ny kanalfærge til P&O Ferries
P&O Feries har taget levering af sin nye kanalfærge, Spirit of France, der er bygget på STX Rauma værftet i Finland. Lige nu er færgen på vej ned langs den svenske østkyst med kurs mod Dover, hvor den vil blive indsat på ruten mellem Dover og Calais.
Færgen er et søsterskib til Spirit of Britain som STX leverede til P&O Ferries i januar sidste år. Det var oprindeligt planen, at Spirit of France skulle have været leveret i september, men P&O Ferries nægtede at overtage færgen, da den led under kraftige vibration.
STX har nu ombygget færgen og vibrationerne er mindsket, om end ikke væk. Også Spirit of Britain lider under vibrationer, og vil på et senere tidspunkt sejle til Finland for at gennemgå en ombygning.
Spirit of France er på 47.600 GT og harp lads til 2.000 passagerer. Vogndækket er på 3.746 lanemeter.
Spirit of France
47.600 GT
Length: 213 m
Beam: 31.4 m
Draft: 6.5 m
Installed power: 4 x MAN 7L 48/60 Diesels
Propulsion: 2 x controllable pitch propellers, 3 x Bow thrusters
Speed: 22 kn
Capacity: 2,000 passengers, 650 vehicles
Kilde: The Motorship