DMI sparer rederi for millionbeløb

DMI har for første gang hjulpet et skib med at sejle gennem Nordøstpassagen. De danske vejrspåmænd og -kvinder rådede rederiet til at lægge turen via Nordøstpassagen. Turen blev på denne måde lidt over 2.000 sømil kortere - herved sparede man 1,2 millioner kroner.

Da seismik-fartøjet Polarcus Alima i september skulle sejle fra Rotterdam til Noumea i Ny Kaledonien nord for New Zealand, kontaktede rederiet før afrejsen DMIs skibsservice for at få råd om den hurtigste rute.

DMI’s foreslog, at Polarcus Alima skulle sejle nord om Rusland og holde kontakt med danskerne på den 9.900 sømil lange sejltur.

”Vi har kun haft to forespørgsler før denne, men de valgte ikke at gå gennem passagen. Men med piratsituationen i Aden-bugten og en stigende trafik fra Europa til Asien kigger rederierne mere og mere seriøst på at spare brændstof ved at sejle op omkring isen”, siger sektionschef Carsten Koefod fra DMI Maritime Service.

Ifølge Carsten Koefod svarer udgiften til isbryderen nogenlunde til det, man slipper for at betale ved ikke at sejle gennem Panamakanalen. I alt har rederiet sparet 300 ton brændstof. Det er hvad et almindeligt parcelhus i Danmark bruger til opvarmning på cirka 80 år.

Typisk sejler skibe fra Rotterdam på vej til New Zealand (Ny Kaledonien) over Atlanterhavet, gennem Panamakanalen og tværs over Stillehavet. DMI kunne se, at meget af isen i Nordøstpassagen var væk.

Rederiet var dog nødt til at indhente tilladelser fra Rusland. Russserne kræver af sikkerhedgrunde, at skibe, der sejler gennem deres arktiske farvande følges af en atomdrevet isbryder. Skibene fik dog ingen problemer med is på vejen, og bølgerne blev aldrig over én meter, så man kunne holde en gennemsnitsfart på 13,5 knob.

Det danske rederi Nordic Bulk Carriers har flere gange siden 2010 sejlet skibe nord om Rusland til Kina. Turene har givet store besparelser både tidsmæssigt og økonomisk. Rederiet Torm har også skibe, der har isklasse til at måtte besejle Nordøstpassagen.

ING

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Politiker langer ud efter Yi Peng 3

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia overskud på 217 millioner dollar

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Omfattende skader på Express 5

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Ophævelse af RALs monopol kan koste dyrt

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Norden indgår CO2-aftale med Meta

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Risiko for alvorlig mangel på skibsofficerer

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Sverige vil have Yi Peng 3 tættere på

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler styrker ordrebog og opjusterer

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark