DMI sparer rederi for millionbeløb
DMI har for første gang hjulpet et skib med at sejle gennem Nordøstpassagen. De danske vejrspåmænd og -kvinder rådede rederiet til at lægge turen via Nordøstpassagen. Turen blev på denne måde lidt over 2.000 sømil kortere - herved sparede man 1,2 millioner kroner.
Da seismik-fartøjet Polarcus Alima i september skulle sejle fra Rotterdam til Noumea i Ny Kaledonien nord for New Zealand, kontaktede rederiet før afrejsen DMIs skibsservice for at få råd om den hurtigste rute.
DMI’s foreslog, at Polarcus Alima skulle sejle nord om Rusland og holde kontakt med danskerne på den 9.900 sømil lange sejltur.
”Vi har kun haft to forespørgsler før denne, men de valgte ikke at gå gennem passagen. Men med piratsituationen i Aden-bugten og en stigende trafik fra Europa til Asien kigger rederierne mere og mere seriøst på at spare brændstof ved at sejle op omkring isen”, siger sektionschef Carsten Koefod fra DMI Maritime Service.
Ifølge Carsten Koefod svarer udgiften til isbryderen nogenlunde til det, man slipper for at betale ved ikke at sejle gennem Panamakanalen. I alt har rederiet sparet 300 ton brændstof. Det er hvad et almindeligt parcelhus i Danmark bruger til opvarmning på cirka 80 år.
Typisk sejler skibe fra Rotterdam på vej til New Zealand (Ny Kaledonien) over Atlanterhavet, gennem Panamakanalen og tværs over Stillehavet. DMI kunne se, at meget af isen i Nordøstpassagen var væk.
Rederiet var dog nødt til at indhente tilladelser fra Rusland. Russserne kræver af sikkerhedgrunde, at skibe, der sejler gennem deres arktiske farvande følges af en atomdrevet isbryder. Skibene fik dog ingen problemer med is på vejen, og bølgerne blev aldrig over én meter, så man kunne holde en gennemsnitsfart på 13,5 knob.
Det danske rederi Nordic Bulk Carriers har flere gange siden 2010 sejlet skibe nord om Rusland til Kina. Turene har givet store besparelser både tidsmæssigt og økonomisk. Rederiet Torm har også skibe, der har isklasse til at måtte besejle Nordøstpassagen.
ING