Tre dobbeltender færger bliver til to
Økonomiske problemer på JJ Sietas værftet i Hamborg betyder, at Danske Færger ikke som planlagt får leveret tre - men nu kun to - nye dobbeltender færger. Og det passer rederiet ganske godt.
”Vi har i bund og grund ikke brug for færge nummer tre på nuværende tidspunkt”, siger Per Gullestrup, direktør i Clipper og bestyrelsesformand for Danske Færger til maritimedanmark.dk.
Den første af de tre færger skulle for længst være leveret til rederiet, men den ligger fortsat i Hamborg, frosset inde af den insolvensbehandling værftet befinder sig i.
”Det har vi det også ok med, for vi står ikke og skal bruge den før til april”, siger Gullestrup og tilføjer, at langt hovedparten af betalingen først forfalder når færgen leveres.
Færgen blev oprindelig navngivet Samsø, men de store bogstaver på skibssiden er blevet malet over igen, da en strid mellem rederiet og Samsø Kommune betyder, at færgen ikke som planlagt indsættes mellem Sælvig og Hou.
Færgen skifter nu navn til Lolland, og indsættes i løbet april/maj på rederiets færgerute mellem Spodsbjerg og Tårs. Den anden færge i serien, der kommer til at hedde Langeland, leveres fra værftet til maj og indsættes ligeledes på Spodsbjerg - Tårs overfarten.
Men den tredje og sidste færge i serien bliver ikke til noget.
”De kan ikke nå at bygge den færdig til den tid der er aftalt i kontrakten. Derfor regner vi med at canselere aftalen”, siger Per Gullestrup til maritimedanmark.dk.
Danske Færger har ikke haft det store held med sine sidste færgeanskaffelser.
For to år siden måtte rederiet gå grueligt meget igennem, da den første færge - Kanhave - i en serie på tre færger som rederiet havde bestilt på et græsk værft, viste sig at være særdeles mangelfuld.
Da Bornholmstrafikken sidste år tog levering af den nye hurtigfærge, Leonora Christina, var der også en række indkøringsproblemer med færgen.
Redaktionen