DFDS får ros for evakuering af Lisco Gloria
De tyske og litauiske søfartsmyndigheder har offentliggjort en rapport om branden om bord på Liso Gloria den 8. oktober 2010. I rapporten er der ros til en resolut handlende besætningen, der tillægges en stor del af æren for, at alle om bord overlevede.
Brandårsagen er det, på grund af de voldsomme ødelæggelser om bord, ikke muligt at fastslå med sikkerhed. Men branden menes at være brudt ud i en lastbil med køletrailer.
"Det er ikke muligt at sige, om branden startede i lastbilen, traileren eller skibets strømforsyning”, skriver undersøgelseskommissionen i sin 155 sider lange rapport.
Rapporten gennemgår handlingsforløbet og skaderne om bord minutiøst, og talrige ikke tidligere offentliggjorte fotografier viser med stor tydelighed, hvor voldsomt branden har hærget.
Se flere billeder HER
På trods af, at der var tale om en meget voldsom brand, lykkedes det at redde samtlige 235 passagerer og besætningsmedlemmer i live.
Rapporten fremhæver, at flere faktorer var udslagsgivende for, at alle slap fra ulykken med livet i behold: besætningen resolutte håndtering af branden,
agtpågivende passagerer, gunstige vejrforhold, hurtig reaktion fra de landsbaserede redningsmyndigheder samt enkeltpersoners uselviske handlinger.
I modsætning til den meget omtalte redningsoperation om bord på krydstogtskibet Costa Concordia, handlede kaptajnen om bord på Lisco Gloria, hurtigt og resolut. Brandalarmen gik kl. 23.58, og allerede kl. 00.09 blev der giver signal til at evakuere skibet.
Den hurtige beslutning blev bl.a. taget på baggrund af, at dele af sprinkleranlægget ombord ikke fungerede, og at branden bredte sig med eksplosionsagtig hastighed.
På trods af den generelle ros, er der også kritikpunkter i rapporten.
Flere passagerer hørte ikke signalet til, at skibet skulle forlades. Andre passagerer søgte selv til evakueringspunkterne på grund af røglugt, inden de nåede at blive informeret af besætningen. Endelig forlod den første redningsbåd skibet med kun 48 mennesker om bord, på trods af at den havde plads til 150.
DFDS, der ejer rederiet Lisco, har efterfølgende strammet op på sikkerhedsprocedurerne på eget initiativ.
Det er sket i lyset af de erfaringer der blev høstet ved branden om bord på Lisco Gloria, samt den kort derefter følgende brand om bord på Oslo-færgen Pearl of Scandinavia.
Kilde: Bundesstelle für Seaunfalluntersuchung og Tradewinds
Læs hele rapporten HER