Nordea venter fortsat høje tab på shipping
I 2011 måtte Nordea afskrive 135 millioner euro på sine udlån til shipping - hvilket var langt over niveauet i både 2009 og 2010. Nordeas Head of Shipping, Offshore and Oil Services, Hans C. Kjelsrud, venter ikke en markant forbedring i år.
”Nedskrivningerne i 2011 var unaturligt høje, og med udsigterne for flere vigtige segmenter in mente venter vi, at nedskrivningerne holder sig høje på kort sigt”, siger Hans C. Kjelsrud til Ritzau Finans.
Han mener ikke, at det er dårlig drift af rederierne eller dårlig bankdrift, der har udløst tabene på shipping. Kjelsrud sender aben til markedet, der grundet et stort boom og efterfølgende overkapacitet bare er benhårdt.
”Tabene er markedsdrevne. Vi havde et uset stort boom i industrien fra 2004 til 2008 grundet Kinas øgede efterspørgsel. Vi har set den historie i shipping før, at når markedet er i top, køber rederierne for mange nye skibe. Mange af de skibe er blevet leveret i 2009, 2010 og 2011. Så det er en klassisk situation med overkapacitet i flere segmenter”, siger Kjelsrud.
Generelt set er han da heller ikke helt i kulkælderen over shippingbranchen på trods af store tab og en række rederier, der kun hænger i med det sidste af fingerspidserne.
”Toppen af ordrebogen ligger bag os nu. Der er stadig mange nyleveringer i tank og tørlast i 2012, men i nogle segmenter er ordrebøgerne faldet. Så vi kommer tættere og tættere på et bedre forhold mellem udbud og efterspørgsel. Så jeg er ikke så munter, som jeg plejer at være, for det er et udfordrende marked. Men det er stadig et marked, som vi kan operere i. Ingen kan lide at tabe penge, men problemerne er overskuelige, og jeg tror, vi vil komme stærkere ud på den anden side”, siger Hans C. Kjelsrud.
Kilde: euroinvestor.dk