Norden overskud på 88 millioner dollar

Norden fik i 2011 et overskud efter skat på 88 millioner dollar, mod et overskud på 245 millioner dollar i 2010. I 2012 venter Norden et driftsresultat (EBITDA) på mellem 110 og 150 millioner dollar.

”Vi kom bedre ud af 2011 end ventet trods svære betingelser. Selv om man aldrig skal afskrive tørlastmarkedet, så tegner 2012 endnu sværere, og derfor vil vi styre omkostninger og risici stramt. Men da spotraterne i tørlast ventes at nå bunden i år, fortsætter vi arbejdet med vækststrategien og analyserer nøje, hvornår vi skal begynde at ny-investere i både Tørlast og Tank”, siger adm. direktør Carsten Mortensen,

Se Carsten Mortensen gennemgå årsregnskabet på video HER

Årets driftsindtjening blev med et driftsoverskud (EBITDA) på 186 millioner dollar bedre end de oprindelige forventninger fra marts, som var 135-175 millioner dollar. På grund af det stærke 4. kvartal blev indtjeningen også højere end den seneste prognose fra november, som var 160-180 millioner dollar.

Tørlast indgik i årets løb en række korte lastekontrakter og var generelt godt positioneret geografisk. Dagsindsejlingen blev 26 procent over de 1-årige T/C-rater.

Tørlasts EBITDA på 171 millioner dollar var bedre end ventet. Korrigeret for engangsposter var indtjeningen 7 procent lavere end i 2010, selvom spotraterne faldt 44 procent.

Tank leverede et stigende bidrag til rederiets driftsindtjening med et EBITDA på 26 millioner dollar mod et 0-resultat året før. Fremgangen skyldtes bl.a. større kapacitet og operationelle forbedringer. Dagsindsejlingen blev 9 procent over de 1-årige T/C-rater.

Norden havde som ventet ingen avancer ved skibssalg, mens der i 2010 var avancer på 28 millioner dollar samt 4 millioner dollar i joint ventures. De faldende skibspriser har gjort skibssalg mindre attraktive, og samtidig har Norden besluttet strategisk at udvide flåden.

Uden avancer fra skibssalg og med afskrivninger, der steg 64 procent til 81 millioner dollar, blev det primære driftsresultat (EBIT) 104 millioner dollar mod 223 millioner dollar i 2010.

Ledelsen skriver i regnskabet, at usikkerhederne i 2012 er betydelige med udsigt til lavere global vækst, gældskrise i EU, pengepolitiske stramninger i visse udviklingslande, knaphed på finansiering og stigende modpartsrisici.

Tørlastmarkedet ventes at blive meget udfordrende med lavere rater, mens tankmarkedet gradvist ventes at blive bedre, omend fra et lavt niveau.

Med udgangspunkt i den kendte kapacitet ventes EBITDA i Tørlast og Tank at blive henholdsvis 85-125 millioner dollar og 25-45 millioner dollar, og det samlede EBITDA ventes at blive 110-150 millioner dollar.

Rederiet vil fortsætte med at investere i tankskibe, og i Tørlast er der stigende fokus på at finde det rigtige tidspunkt til at nyinvestere, så Norden kan være ideelt positioneret, når markedet stiger igen.

Hvis ordrebogen leveres som planlagt, og Norden ikke sælger skibe, ventes afskrivningerne at vokse til 100-105 millioner dollar, og det primære driftsresultat (EBIT) ventes at blive 10-50 millioner dollar.

Det forudsætter, at der ikke sker nedskrivninger på flådens værdier.

• Årets EBITDA blev 186 millioner dollar

• Tørlasts EBITDA på 171 millioner dollar

• Tank EBITDA på 26 millioner dollar

• Primært driftsresultat (EBIT) på 104 miliioner dollar

• 4. kvartal 2011 blev indtjeningsmæssigt årets bedste med et driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) på 62 millioner dollar. Både Tørlast og Tank øgede forretningsomfanget og forbedrede indtjeningen i forhold til 4. kvartal 2010. Tørlast fik i 4. kvartal et EBITDA på 60 millioner dollar, som var bedre end ventet. Tank fik i kvartalet som ventet et EBITDA på 4 millioner dollar-

Kilde: Norden

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Politiker langer ud efter Yi Peng 3

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia overskud på 217 millioner dollar

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Omfattende skader på Express 5

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Ophævelse af RALs monopol kan koste dyrt

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Norden indgår CO2-aftale med Meta

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Risiko for alvorlig mangel på skibsofficerer

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Sverige vil have Yi Peng 3 tættere på

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler styrker ordrebog og opjusterer

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark