Color Line kontraherer ny hurtigfærge
Color Line opruster nu på den givtige overfart mellem norske Sandefjord og Strømstad i Sverige. Rederiet har bestilt en ny LNG-drevet SuperSpeed færge til over en milliard norske kroner. Hurtigfærgen vil være klar til indsættelse fra sommeren 2014.
Beslutningen skal ses i lyset af, at Fjord Line har meddelt at de starter en konkurrerende rute mellem Norge og Strømstad op næste år. Fjord Line har netop fået grønt lys fra Strødstad Kommune til projektet.
Den nye hurtigfærge er inspireret af de to SuperSpeed færger rederiet i dag har indsat på ruterne Larvik-Hirtshals og Kristiansand-Hirtshals. Den store forskel ligger i teknologien. Den nye færge kommer til at sejle på LNG .
”Vi sejler til to havne som ligger midt i byer. Derfor ønsker vi den bedst mulige miljøteknologi”, siger informationsdirektør Helge Otto Mathisen til Sandefjords Blad.
Samtidig bliver den nye hurtigfærge - der erstatter MS Bohus - meget støjsvag.
Med en kapacitet på 2.000 passagerer og 500 biler bliver nybygningen omtrent på størrelse med SuperSpeed 2 på Larvik-Hirtshals. I forhold til MS Bohus, der har plads til 1.200 passagerer og 240 biler, har den nye færge en langt kapacitet.
Selv om den nye færge kan sejle langt hurtigere end den nuværende, bliver overfartstiden den samme som i dag, 2,5 time, og med samme afgangstider.
Hvilket værft der skal bygge færgen bliver afgjort til sommer. Lige nu er fire værfter inde i billedet. Ifølge Sandefjords Blad er Aker Yards i Finland, som har bygget de to eksisterende SuperSpeed færger, blandt de fire værfter.
Når ordren til sin tid afgives vil den indeholde en option på yderligere en færge til erstatning for Color Viking, der er den anden færge på rederiets rute mellem Sandefjord og Strømstad.
Kilde: Sandefjords Blad