Norden satser på right steaming
Prisen på brændstof, der er den største variable omkostning til søs, stiger fortsat. Derfor er det et ufravigeligt mål for Norden, at rederiets skibe altid sejler med den rigtige fart i forhold til tid og omkostninger. Det kalder Norden for right steaming.
At sejle på den måde kalder Norden for performance-drevet operation - eller right steaming, hvilket anses for et mere dækkende udtryk end slow steaming, som Norden oprindeligt brugte om det at afstemme farten efter, hvornår det bedst betaler sig at være fremme til næste lastning eller losning.
Right steaming er sejlads med den optimale fart - dvs. at tiden inklusiv alle relevante faktorer altid bliver sat i forhold til omkostningerne.
I det svage fragtmarked, som slog igennem i 2008 med et overudbud af skibe i forhold til antallet af laster, har det været mere eller mindre nødvendigt for rederierne at sejle langsommere for at reducere udgiften til bunkerolie.
”Når tiderne forhåbentlig snart bliver bedre - når raterne stiger igen, vil farten helt sikkert gå op. Men vi vil fremover kun øge farten efter systematiske overvejelser, og hvis det er økonomisk bedst for Norden. Det vil for altid være slut med at sejle hurtigt bare for at sejle hurtigt. Derved gavnes også miljøet,” siger Senior Vice President Lars Lundegaard. chef for Teknisk Afdeling i Norden.
Hvis et typisk skib sænker farten med 10% fra den normale servicefart, sejler det 26 sømil længere på 1 ton bunkerolie. Med en bunkeroliepris på cirka USD 700 pr. ton og et dagligt forbrug på 30 ton får den lavere fart og det deraf lavere forbrug af bunkerolie hurtigt en markant og positiv indflydelse på flådens omkostninger, Nordens bundlinje og CO2-udledningen.
Kilde: Norden