Maersk Line fik underskud på 3,4 mia. kr.
Maersk Line fik i 1. kvartal 2012 et underskud på 3,4 milliarder kroner mod et overskud på 2,3 milliarder kroner i 1. kvartal 2011. Omsætningen steg fra 32,1 milliarder kroner i 1. kvartal 2011 til nu 35,8 milliarder kroner.
Maersk Lines markedsandel fra december 2011 blev fastholdt i første kvartal 2012. Sammenlignet med første kvartal 2011 steg de transporterede mængder med 18 procent til 2,2 mio. FFE mod 1,8 mio. FFE i 2011.
Mængderne steg med 22 procent på ruterne mellem Asien og Europa. Mængderne på de østgående ruter steg med 39 procent og på de vestgående med 13 procent.
Mængderne på Afrika- og Latinamerika-ruterne steg henholdsvis med 16 og 23 procent. Intra-asien mængderne steg 22 procent i første kvartal.
De gennemsnitlige fragtrater var 9 procent lavere end i førstekvartal 2011 og en procent lavere end fjerde kvartal 2011.
Maersk Line annoncerede en generel ratestigning for Asien – Europa fra marts 2012, hvilket blev næsten fuldt accepteret.
Der blev leveret seks nye skibe med en kombineret kapacitet på 38.000 TEU fra værfterne i løbet af første kvartal. Flåden består nu af 260 ejede skibe og 366 chartrede skibe med en samlet kapacitet på 2,5 mio. TEU.
Gruppen ejer endvidere fem og har chartret 11 multi purpose-skibe. Der forventes leveret 12 containerskibe (66.000 TEU) til Maersk Line inden udgangen af 2012.
Maersk Lines resultat var negativt påvirket af lavere fragtrater og højere brændstofpriser, men positivt påvirket af en stigning i den samlede mængde.
Maersk Line forventer et negativt til neutralt resultat i 2012, baseret på en forventning om at forbedrede fragtrater siden marts 2012 vil fortsætte. Forventningerne er meget følsomme over for ændringer i markedsbalancen.
Global efterspørgsel på søfragt af containere forventes at stige 4-6 procent i 2012, lavere på Asien – Europa ruterne, men understøttet af højere vækst på de nord- og sydgående ruter.
Kilde: A.P. Møller - Mærsk