APM Terminals overskud på 1,3 mia. kr.
APM Terminals kom ud af 1. kvartal med et overskud på 1,3 milliarder kroner mod et overskud på 0,8 milliarder kroner i 1. kvartal 2011. Omsætningen steg fra 5,8 milliarder kroner i 1. kvartal 2011 til nu 6,8 milliarder kroner.
APM Terminals’ overskud for perioden var på 1,3 milliarder kroner mod et overskud på 0,8 milliarder kroner i 1. kvartal 2011, understøttet af salgsavancer efter skat på 413 millioner kroner,som følge af optimering af porteføljen.
På trods af faldende mængder i Europa steg det samlede antal håndterede containere med 10 procent drevet af vækstmarkeder og nye terminaler. APM Terminals’ resultat var positivt påvirket af vækst i mængderne i Vestafrika.
Det globale marked for containerterminaler voksede med 1,4 procent målt i TEU sammenlignet med første kvartal 2011. Antallet af containere, som APM Terminals håndterede (antal kranløft justeret for APM Terminals ejerandel) steg med 10 procent i forhold til samme periode i 2011. Når der ses bort fra indvirkning af porteføljeændringer, steg mængderne med 5 procent.
Kvartalet viste forskellige regionale resultater, hvor Vestafrika og nogle terminaler i Asien havde meget høje vækstrater, mens mængderne i størstedelen af de europæiske terminaler var lavere end i første kvartal 2011. Driften i nogle terminaler i Nordafrika, Europa og Mellemøsten blev negativt påvirket af politisk uro eller arbejdsmarkedsforhold. Indlandsaktiviteterne bidrog fortsat positivt til det økonomiske resultat.
Takstmyndighederne for større havne i Indien (TAMP) reducerede taksterne for Gateway Terminals India i Mumbai med 44 procent i februar 2012. Afgørelsen indbringes for domstolene på grund af den potentielt negative indvirkning på terminalens rentabilitet.
APM Terminals har afhændet halvdelen af sin 50 % store ejerandel i Xiamen-terminalen i Kina med en avance efter skat på 21 millioner dollar. Maersk Equipment Service Company Inc., USA, blev solgt i marts 2012 med en avance efter skat på 48 millioner dollar.
APM Terminals overtog driften af Skandia Container Terminal i Göteborg, Sverige, pr. 4. januar 2012. Koncessionsaftalen for APM Terminals’ Moin Container Terminal (TCM) blev endeligt godkendt af myndighederne i Costa Rica. Den 18 måneder lange implementeringsfase kan nu påbegyndes.
APM Terminals indgik i første kvartal en “Heads of Terms”-aftale for drift af en containerterminal, der skal opføres i havnen Petkim nær byen Izmir, Tyrkiet. Forhandlingerne om en endelig aftale pågår, og den videre udvikling vil blive offentliggjort efter indgåelse af aftalen.
Sikkerhed står øverst på APM Terminals dagsorden, og LTIF i de sidste fire kvartaler var 3,82 pr. mio. arbejdstimer (5,42 pr. mio. arbejdstimer).
Kilde: A.P. Møller - Mærsk