Voldsomt pres på Shipcraft
Shipcraft, der ejes af svenske John Arne Larsson, er kommet i politiets og Skats søgelys på grund af selskabets måde at drive virksomhed på. Myndighederne mistænker rederiet for via en indviklet selskabs-konstruktion at undgå at betale skat herhjemme.
Ekstra Bladet har den seneste tid kørt en kampagne mod rederiet på grund af, at seks af rederiets ansatte - to danske officerer og fire filippinske søfolk - har været gidsler hos somaliske pirater i 543 dage.
Samtidig er Nordsjællands Politi i gang med at efterforske rederiet i forbindelse med en politianmeldelse indgivet af Søfartens Ledere sidste år.
Direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere har for nylig været på besøg hos politiet for at uddybe sin anmeldelse. En anmeldelse, der bunder i, at fagforeningen mener, at Shipcraft svigter sit ansvar, ved ikke at gøre alt hvad der står i dets magt, for at få frigivet sine ansatte.
Ifølge Ekstra Bladet har Shipcraft overført udbytte fra Danmark til Cypern. Herfra er pengene sendt videre til skattely på Jomfruøerne. En metode, der ofte benyttes, hvis et selskab ikke ønsker at betale skat i det land, hvor det reelt hører hjemme.
”Vi har oplevet, at mange selskaber forsøger at kanalisere penge ud af landet via et mellemland som eksempelvis Cypern eller Schweiz. Når man på den måde anvender en mellemstation, er der stor risiko for, at man ikke får betalt korrekt skat”, siger Michael Dalvad Carlsen, kontorchef i Skat til Ekstra Bladet.
Han vil ikke sige noget om, hvorvidt Shipcraft lige nu er under efterforskning, men siger dog, at selskaber, der anvender samme skattemodel som rederiet, og har udbetalt over 10 millioner kroner i udbytte, har særlig fokus hos Skat.
Ifølge Ekstra Bladets oplysninger, har såvel Udenrigsministeriet som Danmarks Rederiforeningen lagt et betydeligt pres på rederiet, for at få de seks gidsler løsladt.
Udenrigsministeriet oplyser til avisen, at man ikke ønsker at kommentere Shipcraft-sagen af hensyn til gidslerne.
Kilde: Ekstra Bladet