Åbent brev til Villy Søvndal

Mener du i fuld alvor, at du som ansvarlig politiker, forsat med ro i sindet kan se på at den fejlslagne taktik med at lægge pres på Shipcraft, er alt hvad den danske stat kan stramme sig op til, når danske statsborgeres liv er i fare, spørger forhenværende navigatør Poul Erik Larsen.

Kære Villy Søvndal

I dagens E.B. giver du et interview ang. de seks gidsler fra Leoard, som nu har været gidsler hos de somaliske pirater i mere ned halvandet år.

Hovedingrediensen i dette interview, som jeg ser det, er en stor undskyldning for din og den danske stats manglende/fejlslagne indsats for at gøre noget for at få de stakkels mennesker frigivet.

At rederiet Shipcraft reelt har ansvaret for at få deres søfolk frigivet, er jeg enig i. Men det har nu i halvandet år vist sig, at det vil/evner Shipcraft ikke. Er det dermed din mening, at de stakkels mennesker bare skal overlades til intetheden, fordi et spekulativt rederi ikke formår at leve op til sine forpligtigelser overfor deres tilfangetagne søfolk?

Du siger i interviewet, og jeg citerer, - Vi har i hvert fald gjort, hvad vi kan for at lægge det pres på rederiet, som er nødvendigt -.

Jeg skal ikke kunne sige, hvad du, og din regering har gjort for at lægge pres på rederiet. Men kan kun konstatere, at det helt klart ikke er nok.

På et spørgsmål om, hvorfor Danmark ikke kan gøre noget, når det er lykkedes andre landes regeringer at få gidsler frigivet, er dit svar, at vi gør hvad vi kan – men du tror at alle gidselsituationer er forskellige.

Det har du helt ret i – modsat andre lande, giver du og den danske stat, klart udtryk for at danske gidsler ikke er statens problem, men derimod rederiets. Det er bl.a. det der gør gidselsituationer forskellige. Er det en forskel du, helt alvorligt, mener, kan være en retsstat og stor søfartsnation som Danmark værdigt?

Mener du i fuld alvor, at du som ansvarlig politiker, forsat med ro i sindet kan se på at den fejlslagne taktik med at lægge pres på Shipcraft, er alt hvad den danske stat kan stramme sig op til, når danske statsborgeres liv er i fare?

Hvis det er tilfældet, beklager jeg at måtte sige, så er gidslerne ikke ”kun” gidsler for piraterne, men i lige så høj grad for en inkompetent dansk regering. En regering, der tilsyneladende tager mere hensyn til piraterne og ikke mindst deres forbryderiske bagmænds ve og vel.

Danmark støtter en somalisk overgangsregering med dobbelt bistand, for at sætte denne i stand til at bidrage i kampen for pirateriet. Den somaliske overgangregering kvitterer for de mange gode bistandskroner, med at give en berygtet somalisk piratbagmand diplomatstatus!

Hvad tror du, det danske samfund mener, er bedst.

At den danske stat, og dermed du kære Udenrigsminister, vågner op og gør noget effektivt for at hjælpe de stakkels gidsler fra LEOPARD?

Eller, at den danske forsat støtter en fejlslagen indsats, som tilsyneladende tager mere hensyn til piraterne og deres bagmænds fremtid, end egentlig gør noget effektivt for at stoppe disse forbrydere?

Se, det kunne du jo passende svare på i næste interview, i stedet for at fremkomme med nogle ynkelige undskyldninger for regeringens manglende indsats/evner i piratkampen.

NB: for god orden skyld, vil jeg gøre dig opmærksom på at dette brev vil blive videregivet til medierne.

Med venlig hilsen

Poul Erik Larsen forhenværende navigatør.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Norden indgår CO2-aftale med Meta

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Risiko for alvorlig mangel på skibsofficerer

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Sverige vil have Yi Peng 3 tættere på

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler styrker ordrebog og opjusterer

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Express 5 rammer mole i Rønne Havn

25.11.2024Maritimedanmark.dk

Danmark i forhandlinger med Kina om Yi Peng 3

25.11.2024Maritimedanmark.dk

Tre lande holder vagt ved Yi Peng 3

23.11.2024Maritimedanmark.dk

Elektriske kræfter nok til Guinness Book of Records

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark