Norsk klipfisk på julebordet i Brasilien
En forsker hos Nofima har kortlagt Brasiliens marked for klipfiski flere år via markeds - og forbrugerundersøgelser og besøg i supermarkedskæder. Oprindeligt handlede den brasillianske Bacalhau-tradition til jul og påske om religion. Fisk var alternativ til rødt kød, som kirken forbød
.
“Norsk klipfisk er specielt populært i julen og påsken i Brasilien. I højtiderne vil brasilianerne lave mad fra bunden. Derfor køber de fuldt saltet norsk klipfisk, som de skal vande ud hjemme. En ud af ti brasilianere spiser "bacalhau" en eller flere gange om måneden. Resten spiser det et par gange om året, og normalt til jul og påske. Dette vedrører både økonomi og tradition”, siger Finn-Arne Egeness.
“Den største barriere er uden tvivl prisen, som opfattes som høj for den gennemsnitlige forbruger. En god "Bacalhau" er ofte 20 til 30 procent dyrere end en god mørbrad. Det betyder at "Bacalhau" opfattes som et festmåltid”, siger Johnny Håberg, Norges sjømatsråds repræsentant i Brasilien.
Grundet den høje pris på klipfisk er der sket en drastisk stigning i salget af udvandet torsk som har taget mellem 20 og 25 procent af markedet. Denne drejning skyldes mest af alt bekvemmelighed, fordi udvandet torsk er billigere og har kortere tilberedelsestid end klipfisk.
I september og oktober eksporterede Norge klipfisk for næsten 300 millioner norske kroner til Brasilien.
Kilde: forskning.no