Sultende besætning risikerer straf for flugt
Kaptajnen og besætningen på en tilbageholdt bulker er flygtet i Chennai, Indien. Skibet er ustabilt og kan synke hvert øjeblik. Skibberen, Yethi Ka, og en officer vagte forbavselse, da de dukkede op i byens højesteret hos dommeren R. Sudhakar, der har sager om nødlidende skibe.
"Den tidligere ejer leverede forsyninger og proviant, men lagrene er nu tomme. Mine mænd sultede og græd. I dagvis har vi kun spist tørfoder. Skibet er ikke længere stabilt, da vand er trængt ind i et af lastrummene og maskinrummet. Da fartøjet kan kæntre når som helst, gav jeg gav besked til de 14 søfolk om at forlade skibet" sagde kaptajn Ka, fra Myanmar.
"Uden diesel, kunne vi ikke køre pumperne og få vandet tømt ud eller generere strøm. Jeg har forsøgt at sende nødsignaler og beskeder til havnen og rederne fra min laptop. Men den har svigtet. Der har ikke været nogen reaktion fra nogen ", sagde kaptajnen, der kom til skibet for to måneder siden med sin besætning.
Kaptajnen, maskinmesteren og et par besætningsmedlemmer nåede kysten med en fiskerbåd og gik til retten for at søge hjælp. Nu står de muligvis til at blive straffet.
"De er kommet ind i landet uden indvandringstilladelse og har forladt et fartøj på havet. Det er overtrædelser af loven og vi vil rejse sag mod dem”, sagde en havneembedsmand.
Dommeren fortalte, at skibet var blevet købt via forseglede bud på en auktion. En mulig køber, der var villig til at betale 3,14 millioner dollars har fået bevilliget en frist af dommeren indtil den 7. maj med betaling af et depositum på 25 procent af summen.
Skibets problemer begyndte, efter at det nåede Chennai i 2010 og blev tilbageholdt efter ordre fra Calcuttas højesteret i en tvist med en Kolkata-baseret virksomhed. Det havde en last på 400 tons bunkerolie og 14 mand burmesisk besætning. Disse mænd blev senere konstateret sultende og blev efterhånden erstattet i 2011. En uge senere, døde den nye maskinmester om bord.
I december 2011 blev skibet skubbet i land under cyklonen Thane. Rederen erklærede sig herefter konkurs. OSM Arena blev drevet af Ocean Succes Maritime af Seoul.
Tre mand fra skibets besætning blev senere på dagen sendt tilbage til skibet på rettens ordre.
Kilde: TradeWinds