Rederier underrapporterer piratfoverfald
Nogle rederier undlader at rapportere mindre overfald eller forsøg på kapringer, fordi de frygter dyre forsinkelser, hvis skibet efterfølgende skal inspiceres i den nærmeste havn. Det vurderer det danske sikkerhedsfirma Risk Intelligence.
Ikke mindst pirateriet i den vestafrikanske Guinea-bugt er underrapporteret. Det skyldes ifølge den London-baserede analytiker Thomas Horn Hansen fra sikkerhedsfirmaet Risk Intelligence, dog ikke primært økonomiske overvejelser i rederierne.
”Der er ingen klare fordele ved at rapportere mindre angreb til de lokale myndigheder, og ofte får rederierne overhovedet ingen respons på deres henvendelser. Opfattelsen er reelt den, at jo sjældnere man er i kontakt med myndighederne i regionen, jo færre anledninger har de til at gøre livet surt for rederierne og deres besætninger”, siger Thomas Horn Hansen til Søfarten Ledere.
Analytikeren siger, at de officielle tal fra The International Maritime Bureau, over antallet af piratangreb, kun viser toppen af isbjerget.
”Rapportering af piratangreb til IMB er frivillig, og IMB må kun offentliggøre information om angreb, der er indrapporteret direkte til dem”, siger Thomas Horn Hansen .
”Vi indhenter desuden informationer fra lokale kilder i sikkerhedsindustrien, hos vores kunder og andre lokale samarbejdspartnere i området. Det gør, at vores tal er noget højere end IMB's, men det er svært at sige, hvad det reelle omfang er, fordi fx angreb på lokale fiskefartøjer sjældent rapporteres”.
”Der har været en stigning i det officielle tal for angreb i Guinea-bugten siden slutningen af 2010, fordi en større andel af angrebene har været vendt mod tankskibe, som er mere tilbøjelige til at rapportere til IMB end forsyningsfartøjer i offshore-industrien. Men overordnet set, er det ikke klart fra vores tal, at der har været en reel stigning i angreb”, siger Thomas Horn Hansen.
Læs mere og pirateriet på Vestafrika i det kommende nummer af Søfartens Ledere. Bladet udkommer i uge 17.
Kilde: Søfartens Ledere