Victoria Seaways tilbage i drift
Skaderne om bord på DFDS ro/ro færge Victoria Seaways, der blev ramt af en brand på vogndækket natten mellem tirsdag og onsdag, er mindre end frygtet. Allerede lørdag aften ventes skibet at være tilbage i drift igen
En hurtig og effektiv indsats af besætningen betød, at branden om bord på Victoria Seaways primært ramt to biltrailere på hoveddækket og de brugte biler, der stod på trailerne.
Efter en grundig inspektion kunne DFDS’ Tekniske Organisation konkludere, at skaden på skibet var mindre omfattende, end man kunne have frygtet.
"Der kan ikke gives garantier mod, at sådanne situationer kan opstå, men når de sker, skal vi være forberedt og trænet til at håndtere dem.”, siger DFDS topchef Niels Smedegaard.
”Vi skylder kaptajn Mozorov og hans besætning en stor tak for en hurtig og effektiv reaktion, der sikrede sikkerheden for passagererne og forhindrede større skader på vores kunders gods og skibet. Uden deres hurtige indsats ville Victoria Seaways have været ude af drift i meget længere tid, til stor ulempe for vores kunder”, siger Niels Smedegaard.
Tirsdag nat klokken 01:52 skibets tid modtog vagthavende officer, 2nd Mate Romas Zalandauskas, en røgalarm fra det lukkede hoveddæk på Victoria Seaways, der var undervejs fra Kiel til Klaipeda.
Kl. 01:55 kunne sømand Sigitas Martisauskis bekræfte, at der sås flammer i bane 8 i den bageste del af skibet, og inden for fem minutter havde Kaptajn Pavel Mozorov og hans besætning udsendt brandalarm, aktiveret sprinkleranlægget, stoppet ventilationen på hoveddækket og forseglet det for at forhindre, at branden fik ilt.
Et indsatshold blev samlet og gjort klar til at gribe ind, og passagererne blev ført til samlingsstationerne for at forberede en evt. evakuering. Redningstjenesten på Bornholm blev informeret, og vejrdækket over branden blev kølet med vand, mens Kaunas Seaways, der befandt sig i nærheden, var på vej for at assistere Victoria. Det blev dog ikke nødvendigt, da en effektiv indsats om bord havde sikret hurtig kontrol med branden, så skibet kunne genoptage sejladsen mod Klaipeda med normal hastighed og ankomst 13:25.
Kilde: DFDS