Dansk erhverv hjælper somaliske fiskere

Et rent privat dansk udviklingsinitiativ vil demonstrere, at der findes alternativer til kriminalitet og pirateri i Adenbugten. Gruppen bag initiativet kalder sig Somali Fair Fishing (SFF) og har skibsreder Per Gullestrup fra Clipperrederiet og den vestjyske fisker Kurt Berthelsen som frontfigurer.

”I løbet af seks måneder er det lykkedes os at rejse penge og udstyr nok til, at vi allerede i efteråret kan gennemføre en prøveperiode og bevise over for de lokale fiskere i Berbera, at man kan gøre fiskeriet til en god og indtægtsgivende forretning”, siger Per Gullestrup til Politiken.

Rederiet Mærsk har leveret fem kølecontainere på havnen i byen Berbera. Danish Crown og Espersen A/S har bidraget med aflagt udstyr som rustfrie stålborde, knive, vaske, gummistøvler, kølekasser og palleløftere, der skal bruges i en mindre fiskefabrik på havnen. Falck har bidraget med tre redningsbåde. Andre rederier bidrager med containertransport til en værdi af godt 400.000 kroner.

Med dagtemperaturer i Somalia på 35 til 45 grader fordærves en stor del af fiskernes fangster, fordi de mangler kølemuligheder. Somali Fair Fishing har derfor som en af sine første handlinger købt en ismaskine i Kina.

”Ismaskinen er en afgørende faktor. Hvis fisken bliver behandlet korrekt fra fangst til spisebord, forøges værdien, og fiskerne vil kunne tredoble deres udbytte allerede i løbet af efteråret”, siger fisker Knud Berthelsen, der har været med i tilsvarende projekter i Kasakhstan og Eritrea.

Trods hjælpen fra danske virksomheder og en pæn sjat af skibsreder Per Gullestrups egne sparepenge mangler projektet en halv million kroner til driften efter prøveperioden. Men Danida har afvist at bevilge penge til projektet, med begrundelsen at organisationen ikke råder over frie midler.

”Projektet er så friskt, at jeg er lige ved at sige blæse være med de offentlige penge. Det er da bare ærgerligt for Danida, at de ikke vil være med i noget, som formentlig bliver en succes”, siger Søren Hougaard, der tidligere har været Røde Kors’ Østafrika-chef og formand for Mellemfolkeligt Samvirke.

”Dansk udviklingsbistand er for lidt søm og skruer og konkret business og for meget abstrakt akademisk tænkning. Skal man have gang i udviklingen i Somalia og Somaliland og dæmme op for pirateri i et krigshærget samfund, må man blandt andet have gang i de små smedeværksteder og fiskeriet”, siger Søren Hougaard.

Fiskerne får ikke udstyr forærende, men skal betale for net, drift af ismaskinen og forarbejdningsprocessen, som i øvrigt genererer otte lokale arbejdspladser.

”Vi skal ikke tjene en krone på det her. Vi kommer heller ikke som hvide elefanter og siger, hvordan tingene skal gøres. Vi har lagt projektet åbent frem for dem, som har lyst at være med, og vi tror på, at vi har opbakning i den lokale kultur”, siger Per Gullestrup, der understreger, at initiativet er nonprofit.

”Det her fiskeriprojekt er drevet af forretningsmænd, som vil hjælpe os her og nu med is, udstyr og forbedringer. De fleste her kan godt se, at det kan øge vores indtjening. Det vil vi selvfølgelig gerne være med i”, siger fiskeren Adam Carode til Politiken, der har besøgt SFF’s projekt i Berbera.

Per Gullestrups rederi Clipper fik i 2008 kapret skibet CEC Future i Adenbugten. Forløbet blev sidste år dramatiseret i filmen ’Kapringen’. Skibsrederen har meget aktivt deltaget i debatten om, hvad der bør gøres for at komme pirateriet til livs.

Somali Fair Fishing, som blandt andet har deltagelse af kontreadmiral Nils Wang og Knud Vilby, har længe talt for, at Somalias problemer med pirateri skal løses med initiativer inde på land.

Kilde: Politiken

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

25.11.2024Maritimedanmark.dk

Danmark i forhandlinger med Kina om Yi Peng 3

25.11.2024Maritimedanmark.dk

Maritime Analyse: Reformen af kandidatuddannelser slår sprækker

23.11.2024Maritimedanmark.dk

Elektriske kræfter nok til Guinness Book of Records

23.11.2024Maritimedanmark.dk

Rapport: Nødområder til havs bør blive opdateret

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Overvågningen fortsætter: Nu med nyt patruljeskib

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Det svenske søværn har færdiggjort undersøgelse ved kabelbrud

21.11.2024Maritimedanmark.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren ser med alvor på sagen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark