Maersk Line kun treer i pålidelighed
I Carrier Performance Insight rapporten, der udgives af Drewry faldt Maersk Line fra nummer et til tre blandt Top 20 rederierne i andet kvartal af 2013, med en pålidelighed på 82 procent. I første kvartal var tallet 89,1 procent. Foran Maersk Line var Yang Ming (83,7%) og Hanjin Shipping (82,5%).
"Resultatet er selvfølgelig skuffende for os, men årsagen til faldet i rækkefølgen er klar. Vi havde i løbet af 2. kvartal, en lang strejke blandt ansatte i havnen i Hong Kong,hvilket betød ophobning og forsinkelser i håndteringen af containere",siger Chief Operating Officer i Maersk Line Morten Engelstoft.
Maersk Lines pålidelighed i Hongkong faldt fra 90 procent (der er det normale) til 46 procent i 2. kvartal.. I juli var niveauet steget til 73 procent i Hong Kong og der er tegn på, at det bliver bedre.
"Rederierne foran os i rækkefølgen bruger andre terminaler, og dermeder de ikke udsat for den fulde effekt af strejken. Pålidelighed er fortsat vigtigt for os. Vi har det mål at være nummer et i Drewrys målinger, og vi vil arbejde for at genvinde denne position", fortsætter Morten Engelstoft.
"I det forløbne år har vi reduceret vores brændstofforbrug med en million tons eller 18 procent per transporteret container, ved ændringer af vores netværk, reducering af den gennemsnitlige hastighed på vores skibe med en knob og brug af mere brændstofeffektive fartøjer. Det er rigtigt, at vores samlede pålidelighed er faldet en smule, men vi var det mest pålidelige rederi 12 gange i 13 kvartaler med de sidste otte i træk. Så vi er overbeviste om, at vi træffer de rigtige beslutninger for vores kunder og rentabiliteten af Maersk Line", siger Morten Engelstoft.
Kilde: Maersk Line