Banebrydende tankskibe under dansk flag
Det danske rederi Terntank, der driver sine skibe fra Skagen under dansk flag, har kontraheret to banebrydende LNG-drevne produkttankskibe i Kina til levering i 2016. Skibene er konstrueret som Zero Vision Tool.
De to tankskibe, der er på 15.000 DWT, udstyres med Wärtsiläs nye dual-fuel hovedmaskine af typen Wärtsilä 5RT-flex 50 DF.
”De bliver nok verdens reneste skibe”, siger Tryggve Möller, Vice Chairman i Terntank, til Slöfartstidningen.
Ifølge Tryggve Möller har et traditionelt tankskib i denne størrelse et dagligt brændstofforbrug på mellem 22 og 25 ton, mens Terntanks nybygninger vil have et forbrug på under 14 ton i døgnet.
”Udformningen af undervandskroget redeucerer bunkerforbruget med mellem 4,5 og 5 ton per døgn. Dertil kommer, at vi installerer vi en stor hovedmaskine. Den er egentlig på 9.000kW men er ombygget så den leverer 6.000 kW. For at opnå marchfarten på 14,5 knob anvender vi 65 procent af effekten. I kombination med en ekstra stor propel sparer vi et par ton på det. LNG giver i sig selv 10 - 15 procent bedre energiforbrug – hvilket sammenlagt bringer os ned på et brændstofforbrug på mellem 13,5 og 15 ton pr. døgn”, siger Tryggve Möller.
De nye tankskibe er designet af Rolls-Royce Marine AS i Norge og bygges på AVIC Dingheng Shipbuilding i Kina.
Den første af de to produkttankere ventes leveret i februar 20166 den anden i maj 2016. Ud over de to kontraherede skibe har Terntank option på yderligere to skibe af samme type på det kinesiske værft.
Kilde: Sjöfartstidningen