KNUD E. Hansen A/S får Shippax Award
På denne uges 12. årlige Ferry Shipping Conference blev det danske skibsdesign firma Knud E. Hansen A / S tildelt Shippax Award 2013. Prisen blev overrakt i erkendelse af det effektive og innovative design af last arrangementet på det Saudi - ejede Ro-Ro skib, Bahri Abha.
”Det var en ægte skræddersyet løsning, der opfylder ejerens behov. Vi er meget glade for at have vundet denne pris. Jeg er meget stolt på vegne af hele KNUD E. Hansens team”, siger Knud E. Hansen A / S Adm. direktør Finn Wollesen Petersen.
Bahri Abha er et Ro-Ro skib med stor kapacitet, der er optimeret til hurtig og fleksibel lastning og losning. Det har noget containerkapacitet, men er specielt designet til alle former for gods. Derfor er lastefleksibiliteten vigtig.
”For et Ro-Ro fragtskib er de vigtigste designkriterier brændstofforbrug og effektiv indretning, da det reducerer tiden i havn. En effektiv indretning øger også fleksibiliteten under lastning og losning og reducerer skader på lasten”, siger ledende skibsingeniør Christian Damsgaard, Knud E. Hansen A / S.
Skibet kan tage alle typer og størrelser af gods. Fra projekt og heavy -lift last til olieefterforskningsudstyr og entreprenørmaskiner. Skibet er helt uafhængigt med hensyn til manøvrering, lastning og losning. Der er ikke behov for havnekraner eller bistand fra slæbebåde.
Det adskiller sig fra resten af Bahri-flåden ved at være mindre, men har større løftekapacitet. I forhold til lignende skibe bruger det 225 meter lange skib omkring 45 procent mindre brændstof på en rute fra Saudi Arabien tis USA's østkyst og tilbage efterfulgt af en returrejse til Indien.
Kilde: Knud E. Hansen