Ballastvandkonventionen stadig uafklaret
Her i starten af april 2014 har ballastvandkonventionen stadig ikke udsigt til at træde i kraft. Den skal ratificeres af mindst 30 lande, der mindst skal have registreret 35 procent af verdenshandels-flådens tonnage. Når det er sket, træder den i kraft efter 12 måneder. Men stadig mangler der fem procent bruttotonnage.
Der forhandles intensivt i IMO om vejledninger og procedurer, der sikrer implementering af konventionen. Forhandlingerne drejer sig blandt andet om at fastlægge, hvornår nybygninger skal have udstyret ombord, hvornår det skal monteres på eksisterende skibe, og hvordan udstyr til rensning af ballastvand typegodkendes.
Angående typegodkendelser er der stadig uenighed i IMO’s miljøkomite på dette punkt. Et andet uafklaret spørgsmål drejer sig om de situationer, hvor et skib er undtaget fra konventionen, fordi det normalt sejler inden for ét lands territorium, men undtagelsesvist går i international fart.
Det ser ud til, at der bliver enighed om, at eksempelvis installationsfartøjer, der opsætter havvindmøller, vil kunne gøre brug af en undtagelse fra konventionens regler.
Danmark tiltrådte ballastvandkonventionen i september 2012 som land nr. 36.
Kilde: Søfartens Ledere