P3-alliance uden Maersk Line?
Efter at de kinesiske myndigheder i sidste uge afviste at godkende P3-alliancen, spekuleres der nu i, hvad der så kommer til at ske i stedet for. Blandt andet spekuleres der i, at Mediterranean Shipping Co og CMA CGM vil fortsætte samarbejdsplanerne uden Maersk Line.
Analytikerne Mike Garratt og Antonella Teodoro fra MDS Transmodal mener, at det er mest sandsynligt, at MSC og CMA CGM vil fortsætte samarbejdsplanerne uden Maersk Line.
Når de kinesiske myndigheder afviste at godkende P3-alliancen, var det blandt andet med henvisning til, at de tre rederier tilsammen ville blive for dominerende, fordi de ville have for stor en markedsandel.
De tre tilsammen ville have en markedsandel på 44 procent på Asien-Europa-ruterne. Derimod ville en alliance mellem MSC og CMA CGM kun have en markedsandel på tilsammen 24 procent, hvilket nok ville være meget mere acceptabelt.
De to analytikere påpeger desuden, at lovgiverne mangler at udstede nogle klare retningslinjer for, hvad der kan accepteres, når det gælder sådanne samarbejder. Hvor stor en markedsandel er for eksempel acceptabel. Det er der ikke nogle klare retningslinjer for i dag.
Når Kina afviste P3-alliancen, skyldes det, at det er vigtigt for Kina som produktionsland at sikre lave fragtrater, så det er så billigt som muligt for kinesiske producenter at eksportere deres varer. Analytikere har dog også spekuleret i, at den kinesiske afvisning skyldes et ønske om at beskytte kinesisk skibsfart.
Kilde: Lloyd’s Loading List