Britisk modstand mod svovlregler
Den britiske rederiforening har forsøgt at overbevise den britiske regering om, at industrien har brug for mere tid til at kunne leve op til de nye strammere regler om svovludledning i ECA-områderne. Det bliver dog afvist af den britiske minister for skibsfart, men rederne fortsætter deres kamp for at få udsættelse.
”Jeg er temmelig skuffet over, at Rederiforeningen fortsætter med at opføre sig, som om det er nye grænser og, at disse grænser i sagens natur ikke er ønskelige, og at den britiske regering skulle have undgået dem”, sagde den britiske minister for skibsfart, Stephen Hammond, under en debat i det britiske parlament forleden.
Han refererede til en udtalelse fra selvsamme rederiforening fra juni 2008, hvor den deadline, der var aftalt med IMO, blev betegnet som realistisk, og at det gav skibsfarten nok tid til at forberede sig. Stephen Hammond understregede, at regeringen havde konsulteret Rederiforeningen, da man i 2008 lagde sig fast på, at de nye svovlregler skulle træde i kraft 1. januar 2015.
Rederiforeningens direktør Guy Platten siger: ”Vi støtter tiltaget med at reducere svovludledningen og introduktionen af nye skrappe grænser. Men den store stigning i efterspørgslen på brændstof med lavt svovlindhold vil betyde en massiv stigning i omkostninger for skibsredere og potentielt for almindelige dieselbilejere – så vi er nødt til i stedet at bruge den nye teknologi. Men den teknologi er først nu begyndt at virke, og det kan tage op til to år, før den passer rigtigt til alle vores skibe”.
Rederiforeningen vil forsøge at overbevise EU om, at rederne skal have mere tid for at kunne leve op til kravene.
DFDS, som er et af de rederier, der bliver ramt af de nye regler, har beregnet, at de nye svovlregler vil medføre, at rederiets rændstofomkostninger øges med 950 millioner kroner fra årsskiftet. Det har fået rederiet til at gå i gang med at installere scrubbere på 21 skibe.
Kilde: Maritime London