Store containerskibe ødelægger markedet
Selvom den økonomiske vækst får efterspørgslen på containertransport til at vokse, bliver der ved med at være for stort udbud af containerskibe, og nye ordrer på containerskibe med mere end 24.000 TEU vil gøre situationen endnu værre og sende fragtraterne nedad på de vigtigste containerruter.
”Industrien vil ikke møde nogen form for ligevægt før 2016. De gennemsnitlige fragtrater faldt seks procent sidste år, og vi forventer yderligere fald i år”, sagde Martin Dixon, analytiker fra Drewry, på en konference i London tirsdag.
Overkapaciteten af containerskibe vil fortsætte i adskillige år endnu og skabe store udsving i fragtraterne, vurderer han.
Andrew Penfold, projektdirektør hos Ocean Shipping Consultants, sagde, at der siden 2010 har været en koncentration af nye ordrer på store skibe og, at den gennemsnitlige skibsstørrelse er vokset.
Ifølge ham er det også sikkert og vist, at man vil se et teknisk spring fra de nuværende 18.000 TEU containerskibe, altså Triple E-klassen, til 24.000 TEU som de største skibe. Det vil føre til endnu flere rateudsving, hvilket gør det svært for containerrederierne at planlægge langsigtet.
Der er endnu ikke afgivet bestillinger på containerskibe på 24.000 TEU, men det skulle være tæt på, at G6-alliancen af rederierne Hapag-Lloyd, NYK Line, OOCL, Hyundai Merchant Marine, APL og Mitsui O.S.K. Lines afgiver bestilling på i alt 20 nybygninger på 19.000 TEU hver, der dermed vil overgå Maersk Lines Triple E-skibe.
Kilde: Lloyd’s Loading List