Første Scandlines-skrog kommet til Lindø
Det første af de to skibsskrog, som Scandlines overtog i marts 2014 fra det konkursramte P+S Werften i Stralsund, er i dag kommet til Fayard på Lindø. Skibet blev i går bugseret gennem Kieler- Kanalen og sejlede i nat under Storebæltsbroen.
I slutningen af april 2014 underskrev Scandlines og Blohm+Voss en hensigtserklæring, og Scandlines flyttede skibene fra P+S i Stralsund til værftet i Hamburg, så forberedelserne til færdigbygning af de to skibe kunne påbegyndes.
Efter at værftet Blohm+Voss i Hamburg har udført et grundigt tegnings- og dokumentationsarbejde, bliver det Fayard A/S, der skal gøre de to passagerfærger klar til indsættelse på ruten Gedser-Rostock i 2015. Det første af de ufærdige skibe er netop ved at blive bugseret på plads ved Fayard.
Inden færgerne kan sættes i drift på ruten Gedser-Rostock, skal skrog og maskine tilpasses og færdiggøres, og hele det elektriske system installeres. Der skal desuden udføres en del ombygninger for at reducere færgernes vægt med flere hundrede tons. Det sker blandt ved at fjerne det øverste passagerdæk og ændre broen og besætningsapteringen.
De to nye færger skal erstatte M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim, der i dag sejler på Gedser-Rostock. De to nye skibe er specielt designet til ruten og tilbyder betydeligt mere plads, da de hver vil kunne medtage 1.300 passagerer og 480 biler eller 96 lastbiler mod 977 passagerer og 210 biler eller 42 lastbiler i dag.
Færgerne vil blive udstyret med Scandlines’ banebrydende og præmierede hybridsystem, som kombineres med en scrubber, der reducerer udledningsgasser som svovl og partikler med mindst 90 procent.
Redaktionen