MSC Flaminia tilbage som ECO-skib
Det tyskejede containerskib MSC Flaminia, der brød i brand i Atlanterhavet i juli 2012 og var tæt på at udbrænde, indsættes efter en gennemgribende reparation og ombygning på ny i MSCs rutenet - nu som ECO-skib
Det har taget Daewoo Værftet i den rumænske havneby Maglia næsten 5 måneder at genopbygge det brandhærgede containerskib fra bunden. Stort set alt om bord er udskiftet, og det 6.732 TEU store containerskib fremstår nu som et topmoderne ECO-containerskib.
MSC Flaminia har blandt andet fået ny propel og en nydesignet bulb, to ændringer der ifølge reeriet alene giver skibets en 12 procent bedre brændstoføkonomi.
Branden om bord på containerskiber brød ud den 14. Juli 2012, mens skibet befandt sig midt på Atlanterhavet. To besætningsmedlemmer blev dræbt og tre alvorligt såret af branden, inden det lykkedes besætning at komme i redningsbådene. Et besætningsmedlem døde efterfølgende af sine kvæstelser.
Ingen havne ønskede efterfølgende at give ly til det brandhærgede skib, og det endte med at Tyskland selv måtte tage imod det tysk ejede skib der på trods af lokale protester fik lov til at anløbe Wihelmshafen.
I 2013 blev skibet bugseret til Rumænien for at blive repareret, men skibet var så forurenet at de rumænske myndigheder nægtede at give tilladelse til at arbejdet kunne begynde.
I november 2013 ankom MSC Flaminia til Aarhus hvor en mindre del af lasten blev fjernet, hvorefter skibet fortsatte til Lindø. Her blev containerskibet over de efterfølgende måneder tømt for
25.000 tons farligt affald og slukningsvand i et tæt samarbejde mellem Nord, Fayard og H.J. Hansen Genindvinding.
I februar 2014 blev skibet så bugseret tilbage til Rumænien.
Læs Bundesstelle für Seeunfalluntersuchung rapport om ulykken HER
Samme rapport findes også på engelsk og kan læses HER
Se video af branden om bord på skibet herunder: