Nye miljøudgifter lægges på priserne
De nye stramme miljøkrav i ECA-områderne bliver dyre at leve op til for rederierne. Brændstof med et lavt svovlindhold er 50 procent dyrere end fuel olie, og en del af merudgiften langes nu videre til brugerne.
Såvel Marsk Line som tyske Hapag-Lloyd har allerede annonceret at de indfører et low-sulphur fuel surcharge på 150 dollar pr. FEU med virkning fra den 1. Januar 2015 hvor de nye miljøregler træder i kraft. Og andre rederier ventes at følge efter.
Spørgsmålet er så, om den indbyrdes hårde konkurrence vil gøre det muligt for rederierne at komme igennem med forhøjelserne, uden at det presser de i forvejen lave rater tilsvarende ned.
Maersk Line venter at købe omkring 650.000 tons low-sulphur marine gas oil om året, svarende til 7 procent af rederiets samlede brændstofforbrug. Sammenlignet med prisen for almindelig fuel olie vil de nye regler give rederiet en merudgift på 250 millioner dollar om året.
Kilde: Loadstar