Er eldrevne færger en realistisk mulighed?
Er det muligt allerede nu at gå bort fra dieseldrevne færger og i stedet vælge eldrevne færger i dansk færgefart? Det har været udgangspunktet for projektet Green Ferry Vision, der har afsluttet et feasibility studie for en eldreven færge, designet til indenrigskystfart. Projektet præsenteres på fredag den 5. september.
Projektet har haft som formål at belyse, om det er muligt på nuværende tidspunkt at skifte væk fra dieseldrift og i stedet vælge eldrevne færger, hvor man henter energien fra batterier, der oplades af vindmøllestrøm. Studiet har været baseret på bæredygtighedsprincipper og omfatter de tre faser: design, produktion og drift.
Ideen bag projektet har været at undersøge mulighederne for at udskifte de nuværende færger, der sejler til og fra Ærø, med eldrevne færger.
SIMAC og Fyns Maritime Klynge er på fredag den 5. september vært for et arrangement, hvor man præsenterer konklusionerne. Det foregår hos SIMAC i Svendborg fra kl. 10-14. Blandt de forskellige indlægsholdere på seminaret kan nævnes, at Jonas Pedersen fra Tuco Marine vil komme og fortælle om kulfiberkomposit i færgebyggeri, mens skibsingeniør Jens Kristensen vil fortælle om et energioptimeret ø-færgedesign.
Kilde: SIMAC