Suez-kanal entreprenører udvalgt
Et Royal Boskalis Westminster-ledet konsortium har fårt kontrakten på at bygge en del af den nye del af Suez-kanalen. Kontrakten har en værdi på 1,5 milliarder dollar, og bliver delt ligeligt mellem de fire partnere, der ud over Boskalis omfatter Van Oord, Abu Dhabi-baserede NMDC og Jan de Nul.
Den "nye" Suez-kanal går ud på at lave en parallel kanal langs et stikke af den nuværende vandvej og delvis lave en udvidelse og uddybning af de eksisterende dele.
Boskalis-kontrakten omfatter konstruktion af den parallelle sektion af kanalen med en længde på omkring 50 kilometer, samt en udvidelse og uddybning af en række eksisterende sektioner til en dybde på 24 meter.
Hovedparten af uddybningsaktiviteterne vil blive udført med 17 cutter suction fartøjer. Projektet vil starte senere i år og forventes at være afsluttet engang i 2015.
Consortium Dredging International, et samarbejde mellem Belgiens DEME Group ogdet
USA-noterede Great Lakes Dredge & Dock Co, har samtidig fået en kontrakt fra Egypten med en værdi på 540 millioner dollar. Konsortiet er tildelt opgaven med at uddybe og udvide den vestlige gren af Suez-kanalen på Great Bitter Lake, Deversoir Reach og Kabreet Reach.
Arbejdet omfatter en udvidelse og uddybning af Suez-kanalen over en længde på 25 kilometer samt en uddybning til 24 meter. Seks cutter suction fartøjer og to sandsugere samt hjælpeudstyr bliver mobiliseret.. Arbejdet starter med det samme.
I begyndelsen af august annoncerede Egypten planer om at investere 8,4 milliarder dollar for at skabe en vandvej, der løber parallelt med Suez-kanalen. Projektet ventes at kunne reducere den maksimale ventetid for skibe fra 11 timer til tre timer.
Kilde: TradeWinds