DFDS forlænger tre ro/ro skibe
Forlængelse af tre ro-ro fragtskibe øger skibenes lasteevne med 25 procent og skaffer nødvendig kapacitet til fragtruten mellem Sverige og England. Såvel driftsomkostninger som miljøpåvirkning reduceres.
DFDS har indgået aftale med MWB Motorenwerke Bremerhaven AG om forlængelse af de tre ro-ro fragtskibe Tor Begonia, Tor Freesia, og Tor Ficaria med 30 meter. Ombygningen gennemføres næste år.
Selv om skibene ifølge rederiet gav en stor forøgelse af kapaciteten, da de blev leveret for få år siden, så er DFDS allerede nu ved at mangle kapacitet på sine ruter på Nordsøen mellem Sverige og England, der fortsat vokser pænt.
Med forlængelsen øges skibenes lasteevne til trailere, lastbiler, biler og andet gods med ca. 25 procent, og da skibenes energiforbrug stort set ikke øges, vil det samtidig reducere driftsomkostninger og miljøpåvirkning pr. transportenhed.
"Samling af godset på færre, men større skibe er en af de mest effektive måder at reducere omkostningerne og miljøpåvirkningen på", siger Peder Gellert Pedersen, Executive Vice President med ansvaret for DFDS Ro-Ro Shipping.
Efter forlængelsen vil skibene være 230 meter lange og kunne rumme ca. 4.700 lanemeter gods. Den samlede investering udgør 280 millioner kroner, hvoraf 170 millioner kroner afholdes i 2008 og resten i 2009.
Den nye investering medfører, at DFDS' samlede investeringer for 2008 stiger til omkring 400 millioner kroner mod tidligere forventet 200 millioner kroner.
Skibene vil fortsat være beskæftiget på ruterne mellem Gøteborg i Sverige og Immingham i England.
Kilde: DFDS